Dag 38 - San Francisco

13 oktober 2021 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Om zeven uur gaat vandaag de wekker. Dat waren we al even niet meer gewend! Met veel pijn en moeite slepen we ons uit bed, want het is voor het goede doel! We kleden ons aan, ontbijten, drinken ons theetje en maken ons klaar om naar de ferry te lopen, op een kleine tien minuten loopafstand. Die route loopt overigens gewoon langs een snelweg, maar gelukkig wel met een soortement vangrail ertussen.

3801 (Groot)

Wanneer we bij de ferry aankomen, kunnen we kiezen voor een regulier enkeltje van 13,50, maar als je een 'clipper card'  hebt, kost die nog maar 8,50. "Meneer de ferrymeneer, wat is zo'n clipper card?" "O, die kun je gewoon uit de automaat halen voor 3 dollar en dan krijg je altijd korting, dus dat scheelt je vandaag al 7 dollar heen en terug." Mooi, dan doen we dat dus! Iets met Hollanders ;-)

Helemaal klaar voor de reis met onze echte clipper cards (alsof we hier al jaren wonen), stappen we in de ferry die ons binnen een halfuurtje in San Francisco brengt. Er staan goed beklede stoelen, zelfs wat tafeltjes, oplaadpunten voor je telefoon... Het is net een grote eersteklas treincoupé. Er wordt ook veel gebruik van gemaakt door woon-werkverkeer, want je ziet hier veel mensen die alvast met laptopjes zitten te werken. Kunnen ze straks weer mooi een uurtje eerder naar huis. Ja, wij snappen wel hoe dat werkt.

3802 (Groot)3803 (Groot)

Als de kapitein het eindelijk voor elkaar heeft gekregen om aan te meren (serieus... zes keer steken, als ik dat op mijn rijexamen had gedaan met inparkeren, was ik mooi gezakt), lopen we even door de Market Building, een gebouw waar vroeger de handel in de haven plaatsvond en waar je nu allerlei winkeltjes vindt.

3804 (Groot)

We besluiten om de straat af te lopen, langs de verschillende pieren die hier zijn. Sommige pieren zijn helemaal verlaten, bij andere vind je restaurants en dan zijn er natuurlijk nog pieren met boten, zoals een gigantisch cruiseschip en eentje met marineschepen.

3805 (Groot)3806 (Groot)3807 (Groot)

We doen ook nog even een snelcursus kamperen, San Francisco-stijl!

3808 (Groot)

Als we bij pier 39 komen, slaan we even af, want hier is van alles te doen. Er zijn winkeltjes en restaurantjes en je kunt hier zeeleeuwen zien in een soort Dolfinarium. Dat willen we wel, dus we lopen naar de ingang. Helaas, het gaat pas om 11 uur open. Het is nu 10:20 dus we besluiten even ergens wat te gaan drinken tot het tijd is om terug te gaan.

3809 (Groot)3810 (Groot)3811 (Groot)

Dat 'even wat drinken' wordt een heerlijke oreomilkshake en een goed bord nacho's, en terwijl we op het terrasje zitten, valt Tamara's oog op een hokje waar je tickets voor de hop on/hop off-bus kunt kopen. Dat moeten we als echte toeristen natuurlijk doen! We kopen twee dagtickets en stappen de bus in. Bovenin zijn er nog twee stoeltjes helemaal vooraan beschikbaar, hebben wij even mazzel! Dat Dolfinarium komt morgen wel, want dan zijn we na Alcatraz toch hier in de buurt. Kunnen we dat mooi combineren!

3812 (Groot)3813 (Groot)3814 (Groot)3815 (Groot)

Terwijl we wachten op ons vertrek, zien we nog even hoe een mevrouw hier op de stoep de spullen neerzet om haar troep vandaag te gaan verkopen. Hele zakken met knuffels en andere meuk komen uit haar auto. Veel succes, mevrouw! Wij gaan de toerist uithangen, gaan jullie mee?

3816 (Groot)

Zoals je van zo'n bus verwachten kunt, komen we langs alle hoogtepuntjes van San Francisco. Bijzondere gebouwen, mooie parken, interessante wijken en natuurlijk gaan we over de Golden Gate Bridge!

3817 (Groot)3818 (Groot)3819 (Groot)

3820 (Groot)3821 (Groot)3822 (Groot)

3823 (Groot)3824 (Groot)3825 (Groot)

3826 (Groot)3827 (Groot)3828 (Groot)

Aangezien we mooie plekjes voorin hebben, blijven we lekker het hele rondje zitten. Bij de laatste halte stappen we uit om Lombard Street te zien, het smalle kronkelstraatje dat met een dalingspercentage van 16% heen en weer slingert. De straten in San Francisco gaan sowieso heel schuin omhoog en omlaag, maar naar dit straatje rijden toeristen expres toe om te ervaren hoe het is om hier doorheen te rijden.

3829 (Groot)3830 (Groot)3831 (Groot)

Als we gezien hebben hoe de ene na de andere automobilist hier doorheen manoeuvreert, pakken we de cable car weer naar beneden toe. We mogen op de zijkant staan en moeten de reling goed vasthouden. Wat een ervaring!

3832 (Groot)3833 (Groot)

Onze nieuwe huurauto komt ook net aangereden ;-)

3834 (Groot)

Onderweg kwamen we met de bus langs een straatje genaamd Haight/Ashbury en die zag er wel erg leuk uit, met allerlei kunst en unieke winkeltjes. We gebruiken dus ons dagticket om de hop on/hop off-bus weer te pakken en daar uit te stappen om even rond te kijken.

Qua winkeltjes blijkt het toch niet heel veel bijzonders te zijn, maar de sfeer die hier hangt is heerlijk. Het stikt hier van de echte hippies, je komt langs allemaal winkeltjes met kleding in die stijl en zelfs de daklozen lijken het hier allemaal wel prima te vinden. Ze maken een beetje muziek en zitten wat bij elkaar, het is eigenlijk net één groot festivalterrein.

Als we de straat zijn uitgelopen, pakken we de reguliere bus om Chinatown nog even te bezoeken. Dat lijkt ons namelijk wel een prima locatie voor het avondeten. Als we daar 40 minuten later echter aankomen, blijkt er geen enkel gezellig Chinees restaurantje te vinden. Restaurantjes genoeg, maar allemaal van die kille, door tl-balken verlichte zalen met witte tegels op de grond en houten stoeltjes en tafels. We kijken elkaar aan en besluiten dus maar lekker door te lopen richting de ferry terminal en onderweg wat leukers te zoeken.

3835 (Groot)3836 (Groot)

Dat 'leukers' wordt een sushirestaurant op ongeveer 10 minuten lopen vanaf de ferry. Het is hier niet goedkoop, maar het is wel een hele goede zaak en de sushi smaakt voortreffelijk. Doe daarbij nog een cocktail van Japanse whiskey, lycheewijn en frambozenlikeur en je hoort mij niet meer klagen ;-)

3837 (Groot)

Na een tweede ronde sushi rolls zitten we behoorlijk vol en lopen we verder richting het water. We waarderen onze clipper cards nog even op, doen nog een rondje door het marktgebouw en lopen dan de kade op, waar een vereeuwiging van Mahatma Ghandi ons verwelkomt.

3838 (Groot)

Op een bankje genieten we van het prachtige uitzicht, terwijl de zeemeeuwen ook luidkeels laten horen dat ze er zijn. Op de foto zie je een grote brug die bestaat uit twee verdiepingen. De bovenste is voor het verkeer dat de stad in gaat, en de onderste voor het verkeer dat de stad verlaat. Heel apart om te zien!

3839 (Groot)3840 (Groot)3841 (Groot)

Even later brengt de ferry ons weer netjes terug naar Larkspur en na tien minuutjes lopen, komen we weer aan in de camper, waar ik nog even wat boekhouding in te vullen heb (ja, ja... de zaken gaan gewoon door) en waar we nog even een spelletje doen voordat we ons bedje in rollen. Morgen op tijd weer op om Alcatraz te bezoeken!

1. Judith:
    13 oktober 2021
    Wat een prachtige dag weer aan jullie foto’s te zien. Hebben jullie de pier nog bezocht?
    die hop on hop off bussen zijn toch zo handig.
    Veel plezier bij Alcatraz
  2. Liesbeth:
    13 oktober 2021
    Qat een prachtige stad zo te zien aan de foto's! Wel een hele bijzondere manier om te camperen. 🤭😂
    Ik hou het wel bij onze stacaravan.
    De sushi ziet er zalig uit!😋
  3. Woutje:
    13 oktober 2021
    Wat is het toch een prachtige stad. Zeker de bridge blijft bijzonder. Het mooiste blijft daar toch de brandweerwagens 🤗🤭🥰
  4. Petra v tuil:
    14 oktober 2021
    Geweldig om jullie te volgen.👍👍🥰
  5. BenAnt:
    15 oktober 2021
    Haha ik begin een beetje in te lopen. Wat genieten en wT veel.om te gaan zien. De tijd is overal veel te kort ! Kunnen jullie niet aan jullie baas vragen vooe 1 of 2 weekjes extra ??? Haha blijf lekker genieten van de laatste paar dagen . NEDERLAND NAT EN KIL heb ik gehoord 😇😚😉💋💋👍