Dag 39 - Alcatraz & San Francisco

14 oktober 2021 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag staan we wederom vroeg op om de ferry van 08:50 te nemen richting San Francisco. Onderweg daarnaartoe komen we nog wat wegwerkers tegen met hesjes van 'Disney Construction' aan, maar na wat googelen blijkt dat het helaas niets met Walt Disney te maken heeft. Dat leek dus spannender dan het was.

3901 (Groot)

Wanneer we in San Francisco aankomen, doen we nog even een rondje door de Market Building en met een vers gemaakte cappuccino in de hand struinen we richting pier 33, waarvandaan de boot naar Alcatraz vertrekt. Onderweg komen we nog een heus cruiseschip uit Nederland tegen!

3902 (Groot)

Bij Pier 33 wachten we netjes in de aangewezen wachtruimte en na een klein kwartiertje komt de boot aangevaren en kan het boardingproces beginnen. We weten een plekje op het bovendek te scoren, mooi aan de rand, zodat we perfect uitzicht hebben op het eiland waar we naartoe varen.

3903 (Groot)3904 (Groot)3905 (Groot)

Binnen een paar minuten bereiken we Alcatraz Island, wat een nationaal park blijkt te zijn. Je kunt hier uitgebreid rondlopen langs de verschillende vervallen gebouwen (of wat daar nog van over is), maar het meest interessant is natuurlijk de audiotour langs de cellenblokken. Daar gaan we dus naartoe!

3906 (Groot)3907 (Groot)3908 (Groot)3909 (Groot)

Je kunt een app downloaden om de tour op je telefoon te beluisteren, maar dat werkt bij ons allebei niet zo best, dus we halen even een 'ouderwets' apparaatje zodat we alles goed kunnen horen. Tijdens het rondkijken, hoor je een aantal van de oude bewaarders en gevangenen vertellen over hun tijd en je krijgt allerlei interessante informatie. Wist je bijvoorbeeld dat het eiland is vernoemd naar de belangrijkste gevangene hier? Al Capone--> Al Catraz. Niet? Is ook niet waar hoor, haha! Maar zonder gekheid: het is wel interessant om te horen over bijvoorbeeld de diverse ontsnappingspogingen hier en om te zien hoe karig alles hier was. Hier wilde je echt niet graag zitten!

3910 (Groot)3911 (Groot)3912 (Groot)3913 (Groot)3914 (Groot)3915 (Groot)

Rond een uurtje of 12:30 hebben we alles wel gezien en gaan we terug naar de dock, waar we de volgende boot terug naar San Francisco pakken. We zijn weer vrij!

3916 (Groot)

Buiten de haven staat een Spaanstalige dame op straat hotdogs te bakken. Daar hebben we wel zin in, dus we bestellen er twee. Het stelt niet veel voor, gewoon een slap bolletje met een worst ertussen. Ik geef haar een briefje van 20 dollar en krijg 4 dollar terug. Ik kijk haar beduusd aan. "It's 8 dollars per hotdog", zegt ze. Dat gaan we dus even niet doen. "Sorry, but that's really too much for this", is mijn antwoord. "No hablar English." O, nu kunnen we ineens geen Engels meer. "Too mucho", versta je dat wel? Ze snapt heel goed wat we bedoelen en met een hoop gemor geeft ze de 20 dollar terug in ruil voor onze twee hotdogs, wat we dan wel weer een goede ruil vinden. Ga maar andere toeristos oplichtos.

We lopen een stukje verder langs het water, naar een punt waar een oude onderzeeboot uit WOII ligt waar je in kunt kijken. Op weg daarnaartoe komen we nog langs een openstaande deur met daarachter een museum vol oude flipperkasten, kermisspelletjes en meer van die dingen. Daar nemen we natuurlijk snel even een kijkje!

3917 (Groot)

Vervolgens lopen we door naar de onderzeeboot, waar we dus helemaal doorheen mogen lopen. Misschien mag ik zelfs wel even door de periscoop kijken. Hoe staat die positie me?

3918 (Groot)3919 (Groot)3920 (Groot)

3921 (Groot)3922 (Groot)

Zodra je de steile trap af gaat, ruik je zo'n klamme, bedampte lucht. Zoals je zou verwachten, is het hierbinnen allemaal ontzettend krap en alles is van staal gemaakt, maar wat is het indrukwekkend om hier doorheen te lopen!

3923 (Groot)3924 (Groot)3925 (Groot)3926 (Groot)

3927 (Groot)3928 (Groot)3929 (Groot)

En let even op dat hoofd van Tamara als ik haar vraag of ze in deze keuken niet even een eitje voor me kan bakken:

3930 (Groot)

Ik denk niet dat het erin zit! Als we helemaal aan het einde door de ruimte zijn gelopen waar de torpedo's werden gelanceerd, lopen we weer terug richting Pier 39.

3931 (Groot)

Op die pier staat een soort Soarin-attractie en die willen we wel even doen. Uiteindelijk is het gewoon een slechtere versie ervan (gammeler, een minder scherpe film, alles wat knulliger), maar wel vermakelijk.

Wanneer we weer 'geland' zijn lopen we naar het Dolfinarium-achtige gedeelte waar we nog zouden terugkomen. We kopen een toegangskaartje en gaan naar binnen, waar we diverse bijzondere vissen, kwallen, haaien en andere dieren te zien krijgen. Het lijkt een beetje op SeaLife in Scheveningen, maar dan weer met wat andere dieren. Al met al zijn we er zo'n drie kwartier zoet.

3932 (Groot)3933 (Groot)

3934 (Groot)3935 (Groot)3936 (Groot)

3937 (Groot)3938 (Groot)3939 (Groot)3940 (Groot)

Op deze pier is nog meer te beleven, dus we lopen even verder langs de winkeltjes en komen uiteindelijk op een pleintje met een draaimolen, waar ook een jongleur een show staat te geven. Altijd leuk om te zien natuurlijk, en hij gooit er veel humor in!

3941 (Groot)3942 (Groot)

Een klein stukje verderop is het beroemde deel waar de zeeleeuwen liggen, dus los toeristos nemen daar ook nog even een kijkje.

3943 (Groot)3944 (Groot)

Als we genoeg hebben van het heen en weer gebrul van de diertjes, is het al weer tijd om te gaan dineren, want we willen de laatste ferry terug natuurlijk niet missen. We schuiven aan bij het Hard Rock Cafe voor wat chicken tenders, pulled pork en spareribs. O ja, en een lekkere cocktail natuurlijk! Bij HRC smaakt het eigenlijk altijd wel goed, en dat is nu niet anders.

3945 (Groot)3946 (Groot)

Als ook de milkshake weggeklokt is, hebben we nog een beetje tijd over, dus we doen nog een extra rondje over de pier. Dit keer valt ons oog op een heus kerstwinkeltje en jullie snappen al wat dat betekent... Op de terugweg hebben we nu ineens ook nog een kerst-Monopolie in de koffer zitten.

Dan is het echt tijd om terug te wandelen, en om iets over half zeven komen we weer aan bij de ferryterminal. We nemen plaats bovenin de boot, zodat we op weg naar Larkspur nog even wat mooie foto's kunnen maken vanaf het upperdeck. Wat is San Francisco vanaf deze kant toch mooi!

3947 (Groot)3948 (Groot)3949 (Groot)

De rest van de avond doen we wat spelletjes Keer op Keer, maken we het verslag af en bereiden we ons langzaam voor op ons vertrek morgen, richting Monterey, waar we walvissen gaan zoeken. Tot dan!

1. Judith:
    14 oktober 2021
    Gaaf zeg Alcatraz, en daar wil je zeker niet gevangen zitten.
    Wat een mooi aquarium met bijzondere vissen en kwallen.
    Die hotdogs, wat dacht je steek ze maar lekker waar de zon niet schijnt 🤣🤣 8dollar, un poco loco 🤪.
    En die zeeleeuwen op een kluitje hahaha.
    En bij het kerstwinkeltje moest je je natuurlijk weer beheersen om niet te gaan graaien 🤣. Jullie hebben zeker een lege koffer van huis meegenomen voor al die spullen hahaha.
    Hopelijk morgen veel walvissen zien bij Monterey. Is zo gaaf. Heb ze bij de dominicaanse republiek gezien zo vet.
    Doeiiiiiiiii veel plezier
  2. Martin M:
    14 oktober 2021
    Haha ja klopt! Al zijn we nog in dubio of daar niet nóg een koffer bij moet komen 🙈
  3. Carla:
    14 oktober 2021
    Tjonge jonge wat een prachtige dag hebben jullie weer gehad 😍
    En uh nee ik geloof ook niet dat het eitje erin zit 😂😂😂
    Super interessant Alcatraz maar die duikboot mogen ze houden 🙃
    Van mij mocht No Hablar English de hotdog’s ook in haar …..stoppen.
    😋
    Wat lachen weer hier om dit verslag 😅
    Welterusten 😴 en tot morgen ❤️😘😘
  4. Ruud Meyer:
    14 oktober 2021
    Wat zien jullie er goed uit, wat een uithoudingsvermogen hebben jullie zo gaaf dat we dit kunnen meemaken.
    Ik had die kop van die hotdog verkoopster wel willen zien…whahahah.
    Die kombuis in de onderzeeër doet mijn hartje toch wel sneller kloppen hoor, deed me denken aan mijn Zee Man carrière als scheepskok op de deep milo.
    Dat was in de tijd dat jij verwekt bent… een mooie tijd en geen vervelend klusje.
    Nog een paar dagen genieten.
  5. Martin M:
    14 oktober 2021
    Haha ja je zag gewoon aan haar kop dat ze heel goed snapte dat ze verkeerd bezig was. Ze had alleen denk ik niet verwacht dat ze de boel weer terug kon geven 😜
  6. BenAnt:
    15 oktober 2021
    Jaja echte verwende toeristen , een hotdog nog teveel. Arm mens hoe moet dat nu met haar kindertjes ? Weer heel veel gezien en genoten.
    Zag ik je nou in dat bed liggen Martin ???! Jij wilt ook alles uitproberen ! Haha.
    Kunnen jullie wel in slaap komen na,al die indrukken op de dag ??
    En.....DOOR !!🤪🥰💋💋