Dag 37 - Sacramento

12 oktober 2021 - Sacramento, California, Verenigde Staten

Vandaag slapen we heerlijk uit, want er staat niet zo veel op de planning. Om half negen worden we van de wekker wakker en terwijl de verwarming even zijn werk doet, liggen we in bed lekker onze gemiste berichtjes bij te lezen. Een halfuurtje later staan we op en maken we ons na het ontbijt klaar om ons mooie kampeerplekje in de geelgekleurde heuvels weer te verlaten.

3701 (Groot)3702 (Groot)

Sacramento ligt op slechts drie kwartier rijden en er zijn twee dingen die we daar vandaag willen zien: het State Capitol Museum (een soort Witte Huis van de staat Californië) en Old Sacramento, dat nog helemaal in de oude staat gebouwd is.

De weg naar Sacramento toe is weer goed winderig, met vlagen tot 65 km/u. Het is een en al snelweg, dus met de vuistjes stevig om het stuur geklemd, rijden we lekker door tot we in de buurt van het California State Capitol Museum zijn. Als we daar een parkeerplekje hebben gevonden en willen betalen, staat er dat dat met Parkmobile moet en onze versie werkt niet in Amerika. Op zich niet erg, ware het niet dat we als Nederlanders niet in de Amerikaanse Playstore kunnen om de juiste versie te downloaden. Hoe lossen we dit nu weer op?

Aan de overkant van de straat komt een agent aangefietst, dus die vragen we om hulp. "Hebben jullie ook geen geld om erin te doen?", vraagt hij. Blijkt dus dat dat aan de achterkant van de parkeermeter gewoon kan. Mooi, probleem opgelost! We maken nog even een gezellig praatje met de agent en vervolgen dan onze weg naar het 'Witte Huis', waarvan trouwens een exemplaar in iedere staat staat (staat, staat, staat...).

3703 (Groot)

Daar is maar één van de vier ingangen geopend, dus nadat we driekwart van het gebouw zijn rondgelopen, raken we eindelijk binnen. Vanwege de coshit hebben ze echter alle kamers met tentoonstellingen afgesloten, dus je kunt alleen een beetje door het gebouw sjouwen en de schilderijen van oude gouverneurs bewonderen. Echt een succes, dit.

3704 (Groot)3705 (Groot)3706 (Groot)

Binnen een halfuur staan we dus alweer buiten en stappen we in de camper om op weg te gaan naar Old Sacramento. Een wegwerker is bezig pionnen neer te zetten en zet er ook eentje voor onze neus, maar een flinke hengst op de toeter maakt hem weer wakker en met een vriendelijk gebaar maakt hij zijn excuses en geeft hij te kennen dat hij ons even niet had gezien. Best knap, voor een voertuig van 10 meter lang en vierenhalve meter hoog. Ik wil hem nog een cursus mindfullness aanbieden om wat meer in het moment te leren leven, maar Tamara houdt me tegen.

Wanneer we in oud Sacramento aankomen en geparkeerd hebben, blijkt hier een spoorwegmuseum te zitten. Daar moeten we natuurlijk even kijken! We verwachten er eigenlijk niet veel van, maar het blijkt superinteressant te zijn! Er staan hier joekels van oude locomotieven, we kunnen in oude rijtuigen kijken (slaapcabines, badkamer, crewcabines, eetzaal), we lopen door een posttrein, we mogen even op de machinistenstoel zitten en we zien de oude tableaus die ze hier vroeger gebruikten voor de verkeersleiding.

3707 (Groot)3708 (Groot)3709 (Groot)3710 (Groot)3711 (Groot)3712 (Groot)3713 (Groot)3714 (Groot)3715 (Groot)3716 (Groot)3717 (Groot)3718 (Groot)3719 (Groot)

Dit zal het merendeel van jullie waarschijnlijk niets zeggen, maar de mede-treindienstleiders die dit lezen, vinden dit vast leuk om te zien!

Als we uitgespeeld en uitgekeken zijn, gaan we de saloon binnen om even wat te eten. We bestellen twee warme sandwiches en wat knoflookfrietjes, maar we krijgen zulke dik belegde tosti's dat we het opnieuw niet allemaal op krijgen. Dat begint een trend te worden hier.

3720 (Groot)3721 (Groot)3722 (Groot)3723 (Groot)

Waren we bijna te laat me de foto's, zag je dat? Het valt vast niemand op dat er al wat hapjes uit het brood waren genomen.

Vervolgens lopen we even rond in oud Sacramento. De stijl hier is heel leuk gedaan en je waant je echt even in het oude Amerika. Onverwacht komen we ook nog een leuk souvernirwinkeltje tegen waar ze veel leuke (en best unieke) Disneyspullen hebben. Het is dat de koffers al veel te vol zitten, anders waren we met veel meer dan enkel vier nieuwe Disneyboeken weggegaan.

3724 (Groot)3725 (Groot)3726 (Groot)

Nu we in Sacramento hebben gezien wat we wilden, verlaten we de hoofdstad van Californië weer en gaan we op weg naar ons RV-park vlak bij San Francisco, op ongeveer anderhalf uur rijden. Opnieuw treffen we de ene windvlaag na de andere, maar we blijven fier overeind! Naarmate we verder komen, wordt de snelweg drukker en verschijnen er steeds meer afslagen. Toch weet Google Maps ons feilloos naar de juiste bestemming te leiden: Marin RV Park. Onderweg komen we nog even langs een verlaten pretpark genaamd Discovery Kingdom, dat we natuurlijk ook even op de gevoelige plaat moeten vastleggen!

3727 (Groot)

Dit camperpark ligt mooi dicht bij San Francisco, al is het verder opnieuw niet meer dan een stuk asfalt met wat faciliteiten. Voor ons maakt dat niet uit, want de komende twee dagen willen we toch San Fransisco gaan zien. Voor vanavond besluiten we wel in de camper te blijven, aangezien het voor nu niet meer echt de moeite waard is om nog 'helemaal' naar de stad te gaan. We draaien dus op de camping nog een wasje en doen lekker een spelletje in ons tijdelijke huisje op wielen, voordat we op tijd naar bed gaan om morgen vroeg de ferry naar San Francisco te nemen!

3728 (Groot)

1. Marian Webbink:
    12 oktober 2021
    Leuk hoor. Deze moet Gerrit toch wel even bekijken. Geniet noch lekker!
  2. Judith:
    12 oktober 2021
    Ikke als mede trdl vind de foto’s zekers mooi om te zien, wat een gaaf museum zeg. Jammer dat door covid je dingen niet kunt zien balen.
    Je weet toch Amerika is toch altijd veul (vooral heeeeel veul) en vet hahahaha.
    Veel plezier in San Francisco
  3. Erna:
    12 oktober 2021
    O wat leuk al die onverwachte dingen. Een spoormuseum hoe toevallig.
    Veel plezier nog de laatste dagen
  4. Martin M:
    12 oktober 2021
    Haha ja he! Van het een verwacht je heel wat en dan valt het tegen, en van het ander verwacht je niks en dan is het onverwachts heel leuk 😁
  5. Simone Spuij:
    12 oktober 2021
    Dat spoorweg museum was voor jou Martin wel een spekkie voor je bekkie!
    Veel plezier nog 👋🏻
  6. Martin M:
    Dank je wel! 😁
  7. Carla:
    Wat een dag lieverds 🤣
    Jammer dat er veel dicht zat maar zo te zien en te lezen hebben jullie er weer een gezellig dagje van gemaakt.
    En wat gaaf het spoorwegweg museum 🤩
    Natuurlijk heb ik weer even smakelijk zitten lachen om je verhaal over de mindfullness cursus 🤣🤣
    Maak er nog een paar leuke dagen van.
    Dikke knuffel van ons
  8. Martin M:
    12 oktober 2021
    Haha dank je wel, dikke knuffel daar! 😘
  9. Wim Ausma:
    12 oktober 2021
    Leuk weer om te lezen...Thxs
  10. Renata Forlingieri:
    12 oktober 2021
    Ik wist wel dat je het werk niet zou kunnen loslaten! 🤣🤣🤣
  11. Martin M:
    13 oktober 2021