Dag 8 - Zanzibar en relaxen

13 september 2021 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag wordt het voor de verandering eens een wat korter verslag, want we hebben een lekkere chilldag gehad waarop we eigenlijk voornamelijk eens goed hebben genikst. Daarmee begonnen we al vroeg, maar niet voordat we bij het restaurant tegenover onze hotelkamer hebben genoten van hun zondagse traditie: het poffertjesontbijt!

0801

Na zo'n ontbijt voel je jezelf bijna een poffertje, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken! We lopen terug naar de kamer en verzamelen naast de strandtas ook even de mand met vuile was. Die is na de eerste week namelijk vol, en voor 15 dollar kunnen we hem inleveren bij de receptie en vanavond ligt alles dan weer mooi gewassen op de kamer. Prima service!

Met Dolfijn FM op de radio rijden we in ongeveer een kwartiertje naar beach club Zanzibar nabij de Jan Thielbaai. Onderweg komen we nog een aantal zeer bijzondere namen tegen, waarbij je je afvraagt hoeveel pina colada's de bedenkers ervan hebben gehad voordat ze de naam erdoorheen drukten. Denk bijvoorbeeld aan "villapark Zuurzak" en "landhuis Brakkeput". Het kan hier allemaal!

Zoals gezegd, zijn we een kwartiertje later op het strand en al snel hebben we twee prima bedjes in de schaduw gevonden. Tip: Als je ooit naar Curacao gaat, bespaar dan vooral niet op die bedjes. Voor nog geen 6 euro liggen we samen de hele dag op een prima locatie. Voor dat geld wil je echt niet in dat bloedhete zand gaan liggen op je handdoekje.

080208030804

Dat laatste drankje is trouwen op aanraden van mijn therapeut. Hij heeft me ook direct een T-shirt meegegeven waar het belangrijkste punt van de therapiesessies op staat:

0805

Ik mag die man wel!

Na een paar uurtjes op het strand hangen, is het tijd om één hele beach club verderop te gaan kijken, bij Papagayo Beach Club. Daar hebben we namelijk afgesproken met Christel en Gert-Jan, een oud collega van Tamara die hier ook met haar man op huwelijksreis is. Zij zijn namelijk ook op vrijdag 3 september getrouwd. Mooie datum! Met hen samen zouden we de sushilunch van Papagayo gaan testen, en eerlijk is eerlijk: ook al duurt het eeuwen voordat alles eenmaal op tafel staat, het is wel errug lekker!

08060807

We kletsen wat en hebben het hartstikke gezellig, en we komen er nota bene ook nog achter dat zij morgen net als wij naar Klein Curacao gaan, en ook nog met dezelfde catamaran! We zijn heel benieuwd hoe het zal bevallen met het vaartuig van BlueFinn, ook omdat we de tip hadden gekregen om voor een andere operator te kiezen, maar we hadden de trip al geboekt en omboeken ging allemaal niet zo makkelijk, dus BlueFinn it is. Terwijl we met zijn vieren richting het strand lopen, komt de catamaran zowaar juist terug van de dagtrip van vandaag. Dit wordt dus de boot waarmee we morgen gaan:

0808

Nu al zin in!

De rest van de middag hangen we wederom lekker op het strand. We gaan nog even snorkelen, bestellen nog een cocktailtje en vermaken ons nog steeds prima!

0809081008110812

Rond 18:00 nemen we afscheid en is het voor ons tijd om een stukje verder te rijden, naar Brisa do Mar - Pop's Place. We hadden deze tip al van een aantal mensen gekregen, en je kunt hier inderdaad heerlijk eten op een mooie locatie, voor weinig geld! We krijgen een tafeltje direct aan de reling bij de zee en hebben een prachtig uitzicht. We zien mensen zwemmen, waterscooters voorbijkomen, zeilboten varen en langzaam gaat achter de berg de zon onder. Voor 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten en een paar drankjes zijn we omgerekend nog geen 50 euro kwijt en wanneer het buiten donker is, is het voor ons tijd om terug te keren.

0813081408150816

O ja, één puntje van kritiek op Curacao: waar je hier wel gek van wordt, zijn die gasten die 's avonds op hun motoren/brommers rondscheuren. Ze hebben van die oude barrels, halen daar dan de uitlaat af en vinden het stoer om met lekker veel lawaai gas te geven en doelloos heen en weer te rijden terwijl je iedereen met geërgerde blikken naar de herrie ziet kijken. Zal wel een cultuurdingetje zijn... Bij Pop's Place reden ze op en neer en ook nu in het hotel horen we ze weer constant voorbijrijden. Gelukkig is er hier nog een avondklok, dus na middernacht is het lekker stil 🤫😜

Inmiddels zijn we dus weer terug in ons hotel. Vanavond gaan we maar een beetje bijtijds naar bed, want morgen moeten we vroeg op voor Klein Curacao! Nog een leuk weetje dan om dit verslag mee af te sluiten: Klein Curacao is ook terug te vinden in de vlag van Curacao:

0817

De onderste blauwe rand staat voor de helderblauwe zee hier. De gele streep staat voor de zon die hier elke dag schijnt. Het bovenste blauwe deel is de helderblauwe hemel. De twee sterren staan voor Curacao en het zustereilandje Klein Curacao. Leuk om te weten, toch? Met deze interessante les sluiten we vandaag dan maar af. Tot morgen!

1. Oli:
    13 september 2021
    Haha die namen, ja dat is waar. Maar Zuurzak is een vrucht, die lijkt op een grote zak en de smaak Tsja ietwat zurig, dus ik vind het slim bedacht. En landhuis Brakkeput was vroeger een vd enige plekken waar een waterbron met zoet/zout water aanwezig was . Brak dus. Veel plezier en vergeet de zonnebrand niet mee te nemen naar klein Curaçao. X
  2. Martin M:
    13 september 2021
    Ah zo klinken die namen nog logisch ook 😁🤣 Zonnebrand hebben we zeker mee! we vertrekken over een uurtje 😃
  3. Liesbeth:
    13 september 2021
    Ondanks het relaxe dagje, heb je toch weer een prachtig dagverslag in elkaar geschreven. En weer mooie foto's erbij. En Martin.... wat enorm fijn zo'n therapeut!😂😂😂
  4. Judith:
    13 september 2021
    Wat heerlijk zo’n relax dagje tussendoor heb je ook gewoon ff nodig. Oja bij Dolfijn FM werkt familie van me . Michiel zwartepoorte is daar DJ draait ie een beetje leuke muziek?
    Ben je zover weg en dan kom je bekenden tegen (hebben wij ook altijd hahaha)
    Wat een leuk t-shirt ik snap je therapeut helemaal 🤣 en op been ken je niet leven hè 😂. Geniet van je catamaran trip morgen ( en niet zeeziek worden) doeiiiiii 🤗
  5. Martin M:
    13 september 2021
    Ooh nu ga ik opletten of ik hem voorbij hoor komen! 😁 En ik geloof dat het hele eiland hier dezelfde therapeut heeft... Ideaal! 😜
  6. Martin M:
    14 september 2021
    Nou drie keer raden wie we vanmiddag op de radio hoorden 😁 Hij draait goed hoor!
  7. Ruud Meyer:
    13 september 2021
    Wat leuk weer en morgen op een catamaran naar klein Curaçao, ik ging even opzoeken hoe groot Curaçao is….. en wat zie ik?
    Curaçao is Kleiner dan Texel… ? er wonen op Texel 16.000 mensen, op Curaçao 135.000 mensen en nog 15% illegalen..

En even verderop lees ik….

Curaçao is 2,5 keer zo groot als het Noord-Hollandse Waddeneiland Texel. Het eiland heeft een grootte van 444 km2. Curaçao heeft een lengte van 61 kilometer en een breedte die varieert tussen de 5 en de 14 kilometer.

50 nationaliteiten? En ik lees dat de helft van de inwoners leeft onder de armoedegrens en in sloppenwijken? Merk je daar wat van?
    Ik vind dit leuk Martin…. Denk dat ik ook een therapeut ga zoeken…proost
  8. Martin M:
    13 september 2021
    Ja vooral buiten Willemstad zie je echt wel de armoede en de bouwvallen. Met de tour vertelden ze dat als je hier te arm bent voor een huis, je in principe wel geholpen wordt, maar het kan zomaar 15 jaar duren voordat je een huis toegewezen krijgt. Het levensonderhoud is ook erg duur, dus veel mensen hebben het inderdaad niet makkelijk. Op de toeristische plekken en stranden merk je dat allemaal niet zo, maar je ziet het wel aan de woningen als je wat verder van Willemstad af komt.
  9. Nico en Ria:
    13 september 2021
    Wat leuk weer. Op Bonaire rijden de auto's en motoren ook rondjes 's avonds. En kleine kinderen op schoot of uit het open raam kijken. Veel plezier weer.
  10. Judith:
    14 september 2021
    Hahaha leuk om te horen. 👌🏻