Dag 36 - Yosemite National Park Watervallen

11 oktober 2021 - Placerville, California, Verenigde Staten

Lief dagboek,

Haha, zo voelt het soms echt, hè? Vandaag staan we een beetje bijtijds op voor de tweede en laatste dag Yosemite. Rond een uurtje of negen zijn we klaar met ons ochtendritueel en zitten we in de camper op weg naar het park. Het is dit keer 'maar' vijf kwartier rijden tot onze plaats van bestemming: de watervallen.

Als we in Yosemite zijn, willen we nog even tanken, maar aangezien de pomp keer op keer de kaart weigert en zegt dat we naar binnen moeten om te betalen (en die 'binnen' gesloten is), tanken we later vandaag wel ergens anders. Gelukkig houden we altijd genoeg marge voor dit soort situaties.

Het blijkt vandaag een drukke dag in het park te zijn, want de reguliere parkeerplaats voor de watervallen staat al vol, dus we parkeren onze RV een parkeerplaats eerder en lopen gewoon een stukje verder. Uiteindelijk hebben we nog niet genoeg gelopen deze vakantie ;-)

Dit deel van Yosemite is weer heel anders dan waar we gisteren liepen. Er zijn grote, grijze rotsen en de trail naar de watervallen is (helaas) behoorlijk pittig. Er zijn hele steile stukken bij en af en toe moeten we via grote stenen omhoog lopen zonder reling of iets dergelijks.

3601 (Groot)3602 (Groot)3603 (Groot)3604 (Groot)3605 (Groot)3606 (Groot)

Na zo'n drie kwartier lopen, komen we op een brug waarvandaan je de waterval op afstand kunt zien. Hier kun je kiezen: omkeren of verder omhoog (de route die helemaal tot aan de top van de waterval loopt). We besluiten nog een stuk verder omhoog te gaan om de waterval beter te zien. De route blijkt er niet eenvoudiger op te worden.

3607 (Groot)3608 (Groot)

Zie je hem puffen? ;-) Je wordt van zo'n klim toch wel dorstig, dus we stoppen even om ons flesje te vullen!

3609 (Groot)

Als we op een gegeven moment halverwege de klim naar de top zijn, besluiten we dat we het hier wel prima vinden. We hebben een mooi uitzicht op de waterval en het vele klimmen haalt het plezier een beetje uit de wandeling. Sommige mensen vinden dat juist een leuke uitdaging, maar daar hoort ondergetekende niet bij. Daarnaast zie je bovenaan toch alleen maar de bovenkant, en wat je wilt zien is natuurlijk hoe het water naar beneden klettert. Dat hebben we hier mooi kunnen aanschouwen, dus het is tijd om weer terug te gaan, zodat we nog een beetje op tijd op de volgende camping aankomen.

3610 (Groot)3611 (Groot)3612 (Groot)3613 (Groot)

In de camper lunchen we nog even en dan beginnen we aan de vier uur durende rit naar Placerville, waar onze volgende camping ligt.

3614 (Groot)3615 (Groot)3616 (Groot)

Als we eenmaal uit het berggebied zijn (en hebben getankt), komen we in een prachtige omgeving die ik stiekem een van de mooiste vind waar we tot nu toe doorheen zijn gekomen. De heuvels hier zijn prachtig bekleed met gele weilanden, met hier en daar een boom ertussen. Met het flesje koude Starbucks latte Pumpkin Spice dat we net hebben gekocht in de hand, geniet ik tijdens het rijden van die schitterende herfstkleuren die je hier ziet. Een betere combinatie kan niet.

3617 (Groot)3618 (Groot)3619 (Groot)

Op een gegeven moment geeft Google Maps aan dat we linksaf moeten, maar bij dat weggetje staat een bord dat de weg niet bedoeld is voor voertuigen van meer dan 7 ton. Juist... Is dat in ponden of kilo's? En hoe zwaar zijn we eigenlijk? Daar is ons niets over verteld en in het boekje dat we bij de camper kregen, staat ook bar weinig informatie. We hadden deze vraag al eerder gegoogeld, maar daar geeft elke site weer een ander gewicht, dus we weten het simpelweg niet. We weten echter ook geen andere route, en aangezien dit soort beperkingen er vaak alleen maar zijn om trillingen voor de omgeving te voorkomen, gokken we het er maar op.

Het wordt ons al vrij snel duidelijk waarom die beperking er is, want man man man... wat een slechte weg is dit! We rijden over de ene hobbel na de andere en het is fijn dat je hier 55 mile per uur mag, maar met 30 zijn onze bussen shake al zo geschud dat we dat straks zelf niet meer hoeven te doen. We duimen zachtjes dat de kerstornamentjes die we in Disneyland hebben gekocht straks nog heel zijn.

De gaten in de weg zijn vakkundig opgevuld met iets wat op vloeibaar asfalt lijkt, en waarschijnlijk willen ze meer gaten voorkomen. Nou ja, misschien maken we er nog een gat bij met onze camper. Dat zou best grappig zijn, een gat dat straks is opgevuld omdat Martin en Tamara hier met de camper waren. Een soort eeuwig aandenken, wie heeft dat nou?

Uiteindelijk wordt de weg vanzelf beter en we zijn nog zo'n 45 minuten van Placerville verwijderd. Aangezien we door ons barbecuevlees heen zijn, stoppen we even bij een echte Amerikaanse Denny's om hier de hamburgers eens te ervaren. Als je binnenkomt, zie je al meteen die echte diner-entourage en zodra het eten wordt geserveerd, voelen we ons helemaal echte Amerikanen. Die mozzerellasticks en onion rings vooraf vullen al zo erg dat we de burgers bijna kunnen afzeggen. Toch bijten we door de zure appel heen, en eerlijk waar, ze smaken erg goed! De frietjes liggen er echter meer voor de sier bij, want verder dan die burgers komen we echt niet.

3620 (Groot)3621 (Groot)3622 (Groot)3623 (Groot)3624 (Groot)

Met veel te volle buikjes en een VVV-gevoel (vies, vet en verzadigd) stappen we weer in de camper voor de laatste drie kwartier van de rit. Opnieuw komen we door de prachtige gele heuvels en krijgen we dat echte herfstgevoel.

3625 (Groot)3626 (Groot)

Rond 19:30 komen we aan en hoewel het al donker is, is het kantoor nog open. De receptioniste wijst ons op de kaart waar we moeten zijn en we krijgen nog allerlei goodies mee: zelfgemaakte koekjes, madrassaus en energy bars. Wat een ontvangst!

We zetten de camper op het aangewezen plekje en gebruiken de rest van de avond om te douchen, het verslag af te typen en nog even een spelletje te doen. Morgen gaan we Sacramento bezoeken, de hoofdstad van Californië. Tot dan!

1. Judith:
    11 oktober 2021
    Wat voel je je klein he als je daar loopt. En dat was een beste klim naar boven, maar als het de moeite waard was is het goed.
    Man wat een grote burgers 🍔 je zou knappen en dan ook nog het voorgerecht hahaha. Dat wordt straks afkicken van dat vvv gevoel 😂. Veel plezier in de hoofdstad van Californië. 😘😘
  2. Woutje:
    13 oktober 2021
    Kijk dat noemen we dus burgers Xxxl. Daar gewoon M hahaahah
  3. BenAnt:
    14 oktober 2021
    Geweldig , heb weer genoten van je verslag. Die foto van de waterval moet je nog eens bekijken ... aan de rechterkant lijkt een baviaan uitgehouwen ! 😘😘👋👍
  4. Martin M:
    15 oktober 2021