Dag 21 - Knott's Berry Farm + Halloween

26 september 2021 - Buena Park, California, Verenigde Staten

Om zeven uur gaat het wekkertje, want vandaag gaan we vroeg uit de veren voor Knott's Berry Farm, Knott's Spooky Farm en Knott's Scary Farm (hoe verzinnen ze het?) Terwijl we in bed liggen, verdiepen we ons even in de kaart voor vanavond en het Halloweenaanbod blijkt uitgebreider dan we gedacht hadden: 8 spookhuizen, 5 themazones, 7 shows... Dat wordt nog grootser aangepakt dan in Universal! Misschien toch hier maar wel zo'n voorkruippasje voor vanavond halen dan... Die zijn hier ook nog eens de helft goedkoper dan die van gisteren.

Als we rond negen uur de parkeerplaats op rijden, blijken we ons aardig in dit park vergist te hebben. Bij Knott's Berry Farm dachten we aan zo'n kneuterig klein parkje, maar met alle achtbanen die we zien, merken we al meteen dat dit park helemaal zo klein niet is. Gelukkig zijn we lekker op tijd!

2101 (Groot)2102 (Groot)

We hebben voor vandaag een all inclusive ticket: Toegang, parkeren, onbeperkte voorkruipbandjes, eten en drinken, een souvernirmok... De hele rambam. Lekker, want het is vandaag zaterdag en Halloween, dus het is wat de Efteling zou noemen "gezellig druk".

2103 (Groot)2104 (Groot)

We beginnen met de Ghostrider, een houten achtbaan die echt achterlijk lang is en achterlijk snel gaat. Wij zijn weer wakker! In dit gedeelte van het park vind je ook de gastenservice, waar we nog even voorkruipbandjes voor vanavond aanschaffen. Vervolgens lopen we door 'Ghost Town' naar de trein voor een rondje door het park. Kunnen we mooi even kijken wat er allemaal te doen is! We zien onderweg diverse achtbanen, zelfs een paardenachtbaan... Genoeg te doen hier!

2105 (Groot)2106 (Groot)2107 (Groot)2108 (Groot)

Als we weer terug bij het station zijn, lopen we een tunneltje door, richting de achtbaan Silver Bullet, maar die heeft even storing. Geen probleem, dan komen we later terug! We lopen een stukje door en belanden op een pleintje met twee achtbanen, een vrije valtoren, een uitkijktoren, te veel om op te noemen! We vermaken ons daar de komende tijd, en iets na elven gaan we onze onbeperkte eetbandjes en souvernirmok halen bij het barbecuerestaurant, waar we meteen wat chicken wings en een flank steak nuttigen.

2109 (Groot)2110 (Groot)2111 (Groot)2112 (Groot)

De volgende halte is de boomstamattractie, die ze hier helemaal hebben versierd met pompoenen, speciale muziek en de animatronics zijn aangekleed met speciale Halloweenkostuums. Heel leuk gedaan! Als ik na de grote drop nog opmerk dat het "best wel meeviel" kijkt een doorweekte Tamara me vanaf de voorste plek in het bootje aan. "Ja hoor, schat" klinkt het terwijl de druppels van haar kin vallen.

2113 (Groot)2114 (Groot)

Net uit de boomstammetjes, zien we een bordje met de Fast Lane-ingang voor een andere attractie, dus daar gaan we in! "Wat is dit eigenlijk?" "Eh, geen idee." Het blijkt een rustig mijntreintje te zijn dat rond een berg rijdt en vervolgens de berg in gaat, langs allemaal mijnwerkers. Ook deze ride is voorzien van een eigen Halloween soundtrack en lekkere snoepgeurtjes onderweg, superleuk gedaan!

2115 (Groot)2116 (Groot)2117 (Groot)

De rest van de middag brengen we lekker door met achtbanen, een schietattractie, ronde bootjes... Het aanbod van attracties is hier groot en gevarieerd. Helaas zijn ze in dit park niet zo heel goed in capaciteit draaien, maar daar hebben we met de polsbandjes geen last van bij de attracties. Enkel bij de horeca merk je het heel erg door de lange en trage rijen. Als tegen 15:00 de rijen nog niet afgenomen zijn, sluiten we toch maar aan bij de Fireman's Brigade BBQ. Uiteindelijk staan we letterlijk 80 minuten te wachten voordat we ons eten een keer hebben. Gelukkig hadden we door ons polsbandje alle attracties al kunnen doen, maar dit is wel echt te gek.

2118 (Groot)2119 (Groot)2120 (Groot)2121 (Groot)2122 (Groot)2123 (Groot)

Vanaf 17:00 wordt het park rustig aan leeggeveegd. Mensen met Halloweentickets (zoals wij) kunnen dan straks weer terugkomen. Wij hebben ons hier overdag prima vermaakt. De wachttijd bij de horeca was voor ons het grootste nadeel, maar verder heeft Knott's ons heel aangenaam verrast! Wel zouden we de Express Lane polsbandjes hier echt aanraden als je maar één dag hebt, want er is hier zoveel te doen dat je het anders nooit allemaal gaat redden. O ja, en een groot pluspunt: geen gezeur om mondkapjes, ook niet binnen!

Voor de avondtoegang moeten we dus eerst weer het park uit. Qua logistiek is het hier allemaal wat amateuristischer geregeld dan in de andere parken. Je kunt niet gewoon bandjes halen om in het park te blijven, maar je moet naar buiten, opnieuw door de tassencontrole, en dan sta je weer in de hele meute te wachten tot de poorten weer opengaan.

2124 (Groot)

Als dat om 18:20 gebeurt, mogen we het voorste deel van het park in, waar we weer worden vastgehouden tot om 19:00 de lijntjes worden weggehaald. Nu gaat het Halloweenfeest dan echt van start!

Kort samengevat hebben we een topavond. We kunnen alle spookhuizen doen en de ene is nog gaver dan de andere. Er is echt veel werk van gemaakt om ieder huis uniek aan te kleden en er wordt lekker innovatief afgewisseld met allerlei soorten scares.

2125 (Groot)2126 (Groot)2127 (Groot)2128 (Groot)2129 (Groot)2130 (Groot)2131 (Groot)

Ook de scarezones zijn perfect gelukt. Mooie rookeffecten, grote decorstukken en goede acteurs. Het geheel doet me heel erg denken aan mijn Halloweentijd bij Walibi. Je ziet dat de acteurs plezier hebben in hun werk en dat er veel aandacht en zorg is besteed aan het opbouwen van de spookhuizen.

We sluiten de avond af met een Live show van Puppet Up, van Brian Henson. Het blijkt een geweldige improvisatieshow te zijn met poppen zoals we die kennen van bijvoorbeeld The Muppets, maar dan gericht op volwassenen, een beetje á la Avenue Q. We vermaken ons kostelijk en voor we het weten, is er drie kwartier voorbij gevlogen en wordt het voor ons tijd om naar het hotel terug te gaan. Morgen gaan we de camper ophalen en ons klaarmaken voor de grote rondreis. Spannend!

2132 (Groot)2133 (Groot)

1. Judith:
    Wat een gezelligheid daar weer. En leuk gedaan al dat Halloween 🎃
    Universal vond ik in Orlando ook superleuk. Toen ( in 2000) hadden ze weer hele andere thema’s dan nu. Spannend met de camper op pad, benieuwd wat jullie gaan zien. Goede reis en rijdt voorzichtig. 😘
  2. Henk van den Bos:
    Beter dan Universal?
    Wouw de volgende keer maar eens met een bezoek vereren dan. Zo benieuwd hoe jullie de camper gaat bevallen. We lezen mee!
  3. Martin M:
    27 september 2021
    Ja zou ik zeker doen, Henk! Had ik ook niet verwacht, maar Knott's is echt een aanrader!
  4. Ruud Meyer:
    26 september 2021
    Yes…….morgen de camper, eindelijk…..pffft wat duurt wachten lang … gaan we ook naar zo,n hele grote supermarkt?
    Die parken zijn geweldig hoor maar ik wil de wijde wereld in…
    De echte wereld en dan met fast pas en alles erop en eraan, zonder beperkingen of mondkapjes.
    Wil je een stukje onderweg filmen…. In het verkeer en Tamara achter het stuur.
    Morgen is voor ons vandaag, hier is het zondag 10 uur bij jullie is het dan 1 uur ,s morgens….. ik moet nog even geduld hebben maar dat komt goed…er is vandaag formule 1 en veel op Facebook i.v.m. Corona onrust..we leven in een rare tijd.
    De vulkaan op la Palma is ook steeds onrustiger en Etna begint ook te puffen….
    En jullie huis is mooi met die nieuwe kozijnen…wat gebeurt er veel….hartstikke goed man.
    Nou veel plezier tot morgen.
  5. Marcel Meyer:
    26 september 2021
    Wat geweldig leuk om iedere dag meegenomen te worden!
    Heel veel plezier met de camper, en de rondreis uiteraard.
  6. Martin M:
    Dank je wel! 😃😘
  7. BenAnt:
    26 september 2021
    Geweldig al die pretparken maar....."CAMPEREN" Dat is pas echt super leuk ! Kanniewagtuh op die reisverslagen . Heel veel "leut" , maar vooral vele veilige kilometers ! Knuffels voor jullie 💞💋💋
  8. Koen van Dommelen:
    30 september 2021
    Knott's, samen met Dollywood een van mijn favo USA parken :) Super leuk verslag en geniet nog lekker van de rest!
  9. Martin M:
    1 oktober 2021