Dag 2 - Punda en Otrobanda

7 september 2021 - Otrobanda, Curaçao

Airco aan, even slapen, airco uit, even slapen, airco toch maar weer aan, nog even slapen... Zo ziet ongeveer onze eerste nacht op Curacao eruit. We hebben dan ook een airco waarbij standje "laag" net zo hard blaast als standje "hoog", dus het is of goed warm op de kamer, of na een tijdje weer net te koud. Zo liggen we dan ook de helft van de nacht boven de dekens en de helft van de nacht eronder, maar dankzij de vele uurtjes die we gepakt hebben, worden we toch redelijk uitgerust wakker. Om 06:30 onze tijd belt onze gastvrouw van de Keukenhof nog even om het huwelijk na te bespreken. Aangezien we om dit voor mijn doen onmenselijke uur toch al wakker zijn, besluiten we haar maar even te woord te staan. "Hoe laat is het eigenlijk bij jullie?", vraagt ze nog. "Wat? Half zeven? Dat is echt wel heel vroeg!" We verzekeren haar dat dat in dit geval geen probleem is en bedanken haar nogmaals voor de ontzettend goede zorgen van afgelopen vrijdag.

Nu we toch wakker zijn, lezen we eerst even alle reacties op ons eerste verslag, en wat is het leuk om al jullie berichtjes te lezen! Dat moedigt aan om door te gaan ;-) Rond kwart over zeven kleden we ons aan en gaan we even in alle ochtendrust een kijkje nemen bij "ons" zwembad, waar we al snel worden begroet door een klein hagedisje. O ja, gisteren vergeten te vermelden: je kunt op de foto's klikken voor een groter exemplaar!

020102020203vv

Direct tegenover onze hotelkamer ligt restaurant Ginger, een gezellig restaurantje met buitenterras waar 's avonds Antilliaans-Aziatisch eten wordt geserveerd en 's morgens het ontbijt genuttigd kan worden door hotelgasten. Een prima deal, en een prima ontbijt! We mogen a la carte bestellen en alles gaat echt op zijn Antilliaans. "Als u een eitje extra bij de omelet wilt, kunt u dat gewoon vragen. Zolang het niet een hele tweede omelet is, hoeft u er niet voor bij te betalen. We doen niet zo moeilijk." Nodig was het echter niet, want de boerenomelet vulde prima en samen met het fruit, jus d'orange, gemberthee en vruchtwater hadden we een goed ontbijt te pakken.

0204

Zoals je je misschien nog herinnert, hadden we voor vandaag 1 belangrijk doel, en ik wilde het eigenlijk niet verklappen, maar het feit dat je dit verslag nu leest, getuigt ervan dat we dat doel gehaald hebben. We moesten op zoek naar een nieuwe oplader voor de laptop! Ik had beloofd om nog even een foto te delen van het voertuig waarin we dat voor elkaar moesten zien te krijgen, dus bij deze:

0205

Ja, dat is hem dus. Onze Kia di Curacao. Je ziet het niet meteen, maar bij het inchecken kregen we nog even netjes een formulier met een overzicht van de reeds bekende schades. Dit waren er slechts 6, dus voor Antilliaanse begrippen valt het nog wel mee.

Op onze hotelkamer hadden we al gezocht naar computerwinkels op Curacao en daar kwam PC Connection als beste uit de bus. Drie keer raden dus waar de tocht naartoe gaat... En jawel hoor, het is meteen raak! Wat een ontzettend lieve vrouw helpt ons daar. Ze ziet er zeer Nederlands uit, maar heeft een zwaar Antilliaans accent, om te gillen! "Wat voor laptop is het? Een MSI voor gaming? O, dat zijn altijd van die grote blokken." Ze weet precies wat we moeten hebben en komt al snel met een oplader aanzetten die wonder boven wonder precies past. Hij laadt iets trager op dan de 220 volt die we in Nederland gewend zijn, maar we zijn al zo blij als een kind in een snoepwinkel dat we iets hebben gevonden dat werkt. Als ze hoort dat we hier maar twee weken zijn, stelt ze zelfs voor dat we die oplader maar even van haar lenen, want in Nederland zullen we toch wel een sterkere versie willen kopen. We besluiten echter om de oplader gewoon aan te schaffen, want we willen ook graag nog 4 weken Amerika kunnen vastleggen. Samen met een snellere kabel voor data-overdracht vanaf de telefoon en GoPro komt het totaal maar liefst op 53 Antilliaanse guldens, zo'n 25 euro. "Dat is dan 53 gulden. A joh, doe maar 50." Wat een service!

Nu we toch op pad zijn, rijden we richting Punda, een wijk van Willemstad waar we op zoek gaan naar een supermarktje om wat basisdingen in te slaan. Eenmaal uitgestapt, blijkt er echter een hoop te verkennen en de volgende uren brengen we door met bezoekjes aan diverse winkeltjes en markten. Thuis hadden we al de tip gekregen om vooral te genieten van de kraampjes met eten en drinken en al snel vinden we een kraampje waar ze heerlijke ananas- en mangosapjes verkopen. Die moeten we natuurlijk even proeven!

0206

We lopen door langs het "Waaigat", zoals dit water hier zo mooi heet. Om het meer heen vind je diverse winkeltjes, en na een stukje lopen komen we uit bij de beroemde pontjesbrug die de wijken Punda en Otrobanda met elkaar verbindt, zo heb ik van Bassie en Adriaan geleerd. We hebben mazzel, want hij ligt net open om een boot door te laten, dus we kunnen getuige zijn van hoe dit vernuftige mechanisme werkt.

02070208 (Groot)0209

Aan de andere kant van de brug kun je linksaf en dan kom je bij een oud fort waarbinnen nu een soort Bataviastad is gemaakt met allerlei outlets, restaurantjes en wat borden met informatie over het slavernijverleden van het eiland. Hier leggen ook de cruiseschepen doorgaans aan, dus niet verwonderlijk dat alle dure winkels van het eiland hier te vinden zijn.

0210021102120213 (Groot)021402150216

En dan nu tijd voor een spelletje "zoek de newlyweds":

0217 (Groot)

Inmiddels is het alweer hoog tijd om te lunchen, en die lunch ging zomaar gepaard met verse ananassap met een niet nader te noemen substantie erin. Piña nogwat noemen ze dat hier.

0218

Tijdens het lunchen zijn we ook nog getuige van hoe de plaatselijke markt hier bevoorraad wordt met kokosnoten. Die kun je hier namelijk gewoon vers uit de boom plukken!

02190220vv

We besluiten dat het na dit schouwspel wel tijd is voor de broodnodige rust. Met volle buikjes en meer dan 10.000 stappen op de teller gaan we terug naar het hotel om de rest van de middag lekker aan het zwembad te hangen en een beetje bij te bruinen, wat overigens aardig lukt.

0221 (Groot)0222 (Groot)

Tevens hebben we nu mooi de tijd om rustig wat excursies te boeken voor de komende dagen en uit te zoeken wat er verder allemaal op het eiland te beleven is. Voor morgen staat Westpunt op de planning. Zoals de naam al doet vermoeden, is dat het meest westelijke deel van Curacao. Westpunt staat bekend om zijn vele mooie stranden en je kunt er eten bij Jaanchie, waar onder andere leguaan op de kaart staat. Het schijnt naar kip te smaken, dus ik ben nog in overweging of ik het een kans wil geven...

Voor vanavond besluiten we het iets minder avontuurlijk aan te pakken, maar zeker niet minder lekker! De beste spareribs van het eiland vind je namelijk bij de Rib Express, althans, zo is ons verteld. Nu ben ik niet vies van een ribbetje, dus dat moeten we natuurlijk met onze eigen smaakpapillen testen. Aangezien we nog niet zo heel veel honger hebben, gaan we voor een bord om te delen met daarop een kipspies, een ossenhaasspies en van alle 3 de soorten spareribs een klein stukje. Zelfs dit krijgen we samen net niet helemaal op, maar lekker is het zeker!

0223

Dit is zeker voor herhaling vatbaar, maar anderzijds zijn er ook nog zoveel andere dingen te ontdekken. Zoals het Westpunt dus. Morgen. Bij Jaanchie.

1. Shannon:
    7 september 2021
    Ontzettend leuk om met jullie mee te lezen (en leuk geschreven ook)! Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en wat hebben jullie meteen al veel beleefd, heerlijk. Als ik nog een tip mag delen: de Jan Thielbaai is een bezoekje waard (heb daar ooit een nieuwjaarsduik gedaan inclusief Unox-muts 😂) en de Grote Knip (strand) vond ik heel mooi. Is wel alweer >10 jaar geleden, geen idee hoe het nu is haha. Geniet ervan daar allebei! 😘
  2. Martin M:
    7 september 2021
    Oh dank je wel, gaan we zeker ook naartoe dan! Jan Thielbaai stond al op ons lijstje, maar de Grote Knip nog niet!
  3. Judith:
    7 september 2021
    Wat ziet het er heerlijk uit daar. Zou zo wel willen ruilen dus Curaçao maar op mijn lijstje zetten om nog een keer heen te gaan.
    Martin je hebt toch wel ook een kokosnoot geplukt voor je vrouw he 😂. En die vrouw van de winkel ik hoor in mn hoofd het accent al hahahaha. Benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Groetjes Judith 😘
  4. Martin M:
    7 september 2021
    Haha ik kijk wel uit. Die bomen zijn echt hoog! Ik pluk er wel eentje op de markt ;-)
  5. Pieta:
    7 september 2021
    Het is fantastisch om jullie verslag te lezen en de foto.s allemaal gezellig hoor al die markten geniet ervan met zijn 🥰
  6. Martin M:
    7 september 2021
    Dank je wel! Er schijnt hier ook ergens een drijvende markt te zijn, maar die is tijdelijk gesloten. Even uitzoeken tot wanneer!
  7. Jorina:
    7 september 2021
    Ooooh ik word hier zo blij van als ik dit lees! Alsof we er bij zijn😂😂
    En de manier waarop je ‘t allemaal schrijft is top!
    Geniet🤩
  8. Martin M:
    7 september 2021
    Leuk om te lezen, dank je wel! ^^
  9. Henk van den Bos:
    7 september 2021
    Hoi. Wat heerlijk om te lezen. Wij zijn ook (voor Corona) op cura geweest en ik heb een paar tips voor jullie.
    Ga een tochtje mee (dag) met de Mermaid (Nunspeets eigenaar) naar het eiland klein Curaçao. Een All inclusive tocht naar een geweldige plek om schildpadden etc te gaan zien lekker te eten etc. Echt een top ervaring.
    En uit eten eens gaan doen tijdens zonsondergang bij een lokaal restaurant. Brisa do Mar - Pop's Place. Echt niet toeristisch maar super eten. Oh ja en voor echte spareribs of Pulled pork langs de weg ga je naar Koki riba Bloki (Truck di Pan) Truck di pan zijn een soort snackbars aan de weg. Super met veel lokale mensen en alleen maar open na zonsondergang (uur of 21:00 tot laat) Heel veel plezier en hou vol met schrijven. We genieten ervan.
  10. Martin M:
    7 september 2021
    Dank je wel voor de tips Henk! Klein Curacao hebben we inderdaad al geboekt, maar bij BlueFin! De rest kenden we nog niet, maar hebben we nu ook aan ons lijstje toegevoegd 😁
  11. Carla:
    7 september 2021
    Wat geweldig om mee te lezen hoe jullie huwelijksreis eruit ziet lieverds 🥰
    ‘ s Morgens eerst even kijken hoe jullie dag eruit gezien heeft.
    Zo zijn we er een beetje bij 😍 ❤️😘
  12. Martin M:
    7 september 2021
    Dank je wel! Leuk om jullie zo op de hoogte te houden! 😄😘
  13. Trudy Buitendijk:
    7 september 2021
    Genoten weer van je ontzettende leuke manier van schrijven,je waant je helemaal daar.
    En zo leuk....bassie en adriaan...zeggen mijn kinderen ook altijd😂😂
    Veel plezier...en tot het volgende vermakelijke verslagje...😘
  14. Martin M:
    7 september 2021
    Haha ja Bassie en Adriaan zijn nog best leerzaam hoor! 🤣 En dank je wel voor het compliment, leuk om te lezen! 😁
  15. Woutje:
    7 september 2021
    Wat ik een paar weken geleden al zei tegen je. Ik kijk er zeker naar uit om je blogs te lezen en wat leest het weer fijn. Of we de dag zelf meemaken heerlijk. Ik kijk nu al uit naar jullie Amerika reis en blogs. Geniet er lekker van samen🥰 (en bedenk alvast een onderwerp voor je boek 😎
  16. Martin M:
    7 september 2021
    Dank je wel! 😁 En ik denk dat het een kinderboek wordt: "De spannende avonturen van beertje Mastru" 😜🤣
  17. Renata Forlingieri:
    7 september 2021
    Nou, wij hoeven straks niet meer naar Curaçao, alles al gezien op deze manier.
    Leuk hoor.
    Veel plezier.
  18. Martin M:
    7 september 2021
    Haha toch zou ik het zeker aanraden! Het is heerlijk hier 😁
  19. Peter en Elize:
    7 september 2021
    Wow, wat een fijne schrijfstijl heb je! Alsof je naast ons op de bank zit en het zo verteld! Geniet! 😘😘
  20. Familie Hol:
    7 september 2021
    Wat leuk om allemaal te lezen!
    Kan ik alvast een beetje spieken want we willen graag met de kinderen een keer naar Curaçao.
    Geniet ervan en ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!