Dag 18 - Disneyland Park en Disney California Adventure

23 september 2021 - Garden Grove, California, Verenigde Staten

De tweede dag in Los Angeles! Rond 07:15 worden we vandaag wakker. We hebben een waterkokertje op de kamer geregeld, dus met een kopje thee in bed lezen we weer alle reacties op ons verslag van gisteren. Wat is dat lekker wakker worden! Dank jullie wel voor alle leuke reacties en berichtjes!

Als we zijn aangekleed, pakken we de tas voor vandaag in en we tappen even melk bij de ontbijtzaal voor onze ochtendshake, waarna we richting Disneyland Park wandelen. Onderweg stoppen we nog even bij een winkeltje om wat flesjes water en kleine snacks te halen, want veel horeca gaat in het park pas later open en voor een flesje water vragen ze omgerekend zo'n vier euro. Als echte Hollanders vinden we natuurlijk dat dat goedkoper kan ;-)

Onderweg naar het park, zien we de Tower of Terror in de verte al lonken en wanneer we dichter bij de parken zelf komen, valt ons ineens een soort Walk of Fame op die we gisteren in de haast niet hebben gezien. Hier staan wat eretegels voor de ondernemers die veel voor Anaheim betekend hebben en met welk bedrijf, en natuurlijk mag ome Walt daarin niet ontbreken!

1801 (Groot)1802 (Groot)

Als we eenmaal bij het park aankomen, is het ietsje later dan gisteren en daarmee ook meteen een stukje drukker. Toch weten we ons redelijk snel door de tassencontrole en toegangspoortjes heen te manoeuvreren en het duurt niet lang of we lopen weer over Main Street USA, richting het kasteeltje dat vergeleken met de andere parken waar we zijn geweest wel een Madurodamversie lijkt.

1803 (Groot)1804 (Groot)1805 (Groot)

We besluiten eerst richting Space Mountain te lopen, want daar staat nu nog niet zo'n lange wachtrij. Als we even bij een restaurantje met een aardige mevrouw aan de praat raken en zeggen dat we uit Nederland komen, wordt ze meteen enthousiast. We krijgen een zooi buttons in onze handen gedrukt en ze gaat gauw een collega halen, "want die is ook eens in Nederland geweest." De man blijkt Nederlandse grootouders te hebben die na de Eerste Wereldoorlog naar Amerika zijn verhuisd. Hij vindt het leuk om wat dingen over ons landje te horen en wijst op zijn personeelspasje. Zijn achternaam is Valkenburg. Wat een toeval!

Met een brede glimlach wenst hij ons een fijne dag toe en wij vervolgen onze weg naar Space Mountain. Qua ritbeleving komt deze versie redelijk overeen met die in Orlando, al zit je hier wel met zijn tweeën naast elkaar. Je rijdt in een soort lichttunnel naar boven en wanneer je losgelaten wordt, ga je door een donkere ruimte via allerlei plotselinge bochtjes en drops weer richting het eindstation. Disneyland zelf omschrijft de attractie als een "achtbaanachtig type attractie". Wij noemen het gewoon een achtbaan.

1806 (Groot)1807 (Groot)

We lopen door richting Fantasyland, waar we gaan kijken hoe Mr Toad's Wild Ride er vanbinnen uitziet. Het is het meest vergelijkbaar met de attracties van Sneeuwwitje en Pinokkio, die ook in Parijs staan: je zit in een wagentje en gaat langs allerlei scènes uit de film die in het donker met blacklight worden verlicht. Weinig spannends, maar natuurlijk wel leuk om een keer gedaan te hebben.

1808 (Groot)1809 (Groot)1810 (Groot)1811 (Groot)

Als we uitgestapt zijn, gaan we richting It's a Small World, die in tegenstelling tot de versie in Parijs hier vanbuiten helemaal wil met wat zilver- en goudtinten is, en niet heel kleurrijk. Eenmaal in de attractie wordt dat echter helemaal goedgemaakt en dit is de leukste versie die we tot nu toe hebben gedaan. Hij duurt lekker lang en in allerlei landen zijn Disneyfiguren terug te vinden, wat de attractie toch een stuk leuker maakt. Het zoeken naar de Disney-verwijzingen geeft er toch een extra dimensie aan.

1812 (Groot)1813 (Groot)1814 (Groot)1815 (Groot)

Met het deuntje van It's a Small World nog in onze oren lopen we door richting Mickey's Toon Town. In dit gedeelte van het park vind je de huizen van Mickey en zijn vriendjes, plus een klein achtbaantje en een ride rondom Roger Rabbit, waarbij je in draaiende autootjes langs diverse scènes uit de film gaat. Beiden moeten we natuurlijk even proberen! Het achtbaantje stelt weinig voor, maar de Roger Rabbit ride is zeker leuk!

1816 (Groot)1817 (Groot)1818 (Groot)1819 (Groot)

Ook staat er een groot gebouw onder constructie, waarin later Mickey and Minnie's Runaway Railway zal openen, een darkride helemaal rondom Mickey Mouse, hoewel Mickey en Minnie dat zelf nog stellig ontkennen ;-)

1820 (Groot)

Inmiddels is het tegen twaalven en we besluiten even ergens te gaan lunchen, zodat we ook de virtuele wachtrij kunnen proberen te joinen voor Webslingers, de nieuwe attractie in Disney California Adventure. Opnieuw hebben we geluk, want we krijgen een boardinggroep toegewezen, jippie!

Nu dat is gedaan, kunnen we verder met de lunch: een loempia met gekruid vlees en een kalkoenpoot, een speciale snack waar Disney toch wel een beetje om bekendstaat.

1821 (Groot)

Aangezien we in dit park nu de meeste dingen wel gedaan hebben en we de wachttijden voor de rest wat aan de hoge kant vinden, besluiten we te gaan parkhoppen naar het andere park, waar we later vandaag toch moeten zijn voor Webslingers. Onderweg komen we volledig uit het niets nog een korte Halloweenparade tegen. Slechts een paar wagens en het staat nergens aangegeven (waarschijnlijk door de covid-aanpassingen), maar desalwelteplus een welkome verrassing. Dit is toch Disney op zijn best. Dat de grote parades maar snel weer terug mogen komen! Na de parade lopen we door richting het buurpark.

1822 (Groot)1823 (Groot)1824 (Groot)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over Disney California Adventure nog erg weinig weet. Ik heb er ook expres nog niet te veel over opgezocht, want het lijkt me heerlijk om gewoon dat park in te lopen en te kijken waar de straatjes ons brengen.

De ingang ligt direct tegenover die van het Disneyland Park, dus de parken liggen nog dichter bij elkaar dan die in Parijs. We gaan naar binnen en via de winkeltjes lopen we in de airco richting het eind van de hoofdstraat. Onderweg komen we langs Philharmagic, een 4d-show, maar die is even defect. Er vlak in de buurt ligt het Disney Animation-gebouw. We besluiten er een kijkje binnen te nemen en komen in een soort grote wachtruimte waarin scènes uit bekende tekenfilms elkaar afwisselen terwijl je hier kunt kiezen voor 3 wachtrijen: een meet & greet met Anna en Elsa, Turtle Talk met Crush en de Disney Animation Academy. Aangezien we Turtle Talk al kennen vanuit Epcot en de andere 2 dingen ons niet genoeg interesseren om de lange wachtrij voor over te hebben, wandelen we rustig verder.

1825 (Groot)1826 (Groot)1827 (Groot)

We proberen onderweg nog even een speciale smoothie uit met allerlei soorten fruit, maar deze blijkt er helaas lekkerder uit te zien dan hij eigenlijk is.

1828 (Groot)

Wanneer we een hoek omgaan, lopen we tegen de Tower of Terror: Mission Breakout aan. Volgens de bordjes is de wachttijd 45 minuten, maar als we de rij zien, geloven we daar weinig van. Daarnaast heeft deze toren een Guardians of the Galaxy-thema en is hij daarmee helemaal anders dan de versies die we in Parijs en Orlando hebben gedaan. We besluiten de wachtrij te betreden en we hadden gelijk: binnen nog geen 5 minuten staan we al in de eerste voorshow.

We zijn allebei erg onder de indruk van deze versie! Het heeft niets meer met de Twilight Zone te maken, maar in plaats daarvan vind je hier dezelfde droge humor terug als in de Guardians-films. Dat maakt de ritbeleving ook direct volledig anders. Niets engs, maar eerder een hoop humor en gelach terwijl je in de lift vrolijk op en neer stuitert.

1829 (Groot)1830 (Groot)1831 (Groot)

Eenmaal weer buiten, lopen we door richting Cars Land, het gebied dat op prachtige wijze naar de Cars-films is gethematiseerd en waar je de Radiator Springs Racers vindt, een van de grote publiekstrekkers. Ondanks de 60 minuten wachten die hier op de bordjes staat, willen we deze wel meemaken. Daarnaast zegt Touringplans dat de werkelijke wachttijd 'slechts' 35 minuten is, dus misschien hebben we mazzel!

1832 (Groot)1833 (Groot)1834 (Groot)1835 (Groot)1836 (Groot)

Die mazzel hebben we inderdaad, en iets meer dan een halfuur later stappen we in onze auto. De rit begint rustig en wanneer we een berg in rijden, zien we diverse figuren uit Cars. Dan ineens stopt naast onze auto nog een andere auto en gaan we naar buiten voor de race! De rit lijkt qua systeem voornamelijk op Test Track in Epcot en we scheuren lekker hard door de bergen, tot we uiteindelijk bij de finish komen. Helaas, op een haar na verloren, maar dat maakt de rit niet minder leuk!

1837 (Groot)

We lopen globaal gezien richting Pixar Pier, maar zien een Kleine Zeemeermin-attractie met 5 minuten wachttijd, dus we gaan maar even bij Ariël op bezoek! Ze blijkt gelukkig thuis te zijn en begeleidt onze schelpjes langs haar verhaal, net zoals in Orlando!

1838 (Groot)1839 (Groot)1840 (Groot)1841 (Groot)1842 (Groot)

Als we haar verlaten, slaan we af naar een gebied in het thema van Brother Bear en de berenvriendjes. We proeven nog even de plaatselijke churro (met groene appeltjessuiker en karamel) en lopen verder naar de Grizzly River Rapids, een wildwaterbaan met ronde bootjes.

1843 (Groot)1844 (Groot)1845 (Groot)

Zoals gebruikelijk in Amerika, kun je ook in deze attractie zeiknat worden als je op het verkeerde stoeltje zit. Gelukkig waren wij dit keer niet de pineut en kwamen we er redelijk genadig vanaf.

Het is inmiddels tegen vijven en de app denkt dat we rond zes uur aan de beurt zullen zijn voor Webslingers, dus we besluiten vast rustig die kant op te lopen, maar ineens komen we onderweg iets tegen wat op de ingang van een attractie lijkt. Even snel op de Disneyland app kijken wat dit is, maar er staat zo niets aangegeven. Dan maar even op de ouderwetse manier kijken.

We lopen ernaartoe en het blijkt Soarin te zijn - een attractie waarin je over allerlei landschappen zweeft terwijl je de wind door je haren voelt en hier en daar de geur ruikt van de dingen waar je overheen vliegt (voor zover die geur door je kontmapje heen komt). De film die we te zien krijgen, is anders dan die in Epcot en dat maakt het natuurlijk weer extra leuk, al blijft hij in Epcot ook een van de favorieten.

1846 (Groot)1847 (Groot)

Met nieuwe indrukken lopen we verder richting Avenger's Campus, het themagebied waarin we Spiderman: Webslingers kunnen vinden. Het duurt dan ook niet lang of we worden opgeroepen om Spiderman te komen helpen in zijn gevecht tegen het kwaad! Wil je geen spoilers over deze nieuwe attractie, sla dan de volgende alinea en foto's even over!

Al in de wachtrij zie je allerlei grappige verwijzingen naar Spiderman en andere Marvel-verhalen. Eenmaal binnen kom je op een punt waarop je 3d-brillen kunt pakken. Wanneer je in je voertuig stapt, wordt je uitgelegd hoe je met handbewegingen je eigen webben kan schieten. De techniek van deze attractie is zo goed dat het voertuig door allerlei infraroodcamera's kan zien hoe je schiet, en je ziet jouw kleur web dan ook op de schermen verschijnen. Die schermen zijn een beetje vergelijkbaar met Toy Story Midway Mania. In dit verhaal zijn allerlei spin-bots op hol geslagen en die moet je met je web afschieten. Je kunt ook schieten op allerlei objecten om de spinnen heen, om daarmee te interacteren. Er zijn 5 kleuren spinnen en iedere kleur heeft een andere puntwaarde. Alle individuele scores worden bijgehouden, en uiteindelijk krijg je met zijn vieren een gezamenlijke teamscore en kun je ook zien hoe goed je het hebt gedaan tegenover andere teams. Wij werden zevende in het afgelopen uur, dus we waren best wel trots ;-)

1848 (Groot)1849 (Groot)1850 (Groot)1851 (Groot)1852 (Groot)1853 (Groot)

Eenmaal klaar met dit spektakel, besluiten we weer terug te hoppen naar het andere park om daar even te eten, nog wat kerstornamentjes in te slaan en de projectieshow op het kasteel te bekijken.

Als eerste lopen we naar Plaza Inn, waar we ons tegoed doen aan zalm met rijst en kip met aardappelpuree. Eindelijk eens wat anders dan het standaard pretparkvoer. Het eten smaakt erg goed en wanneer we verzadigd zijn, lopen we onder het kasteel door naar rechts, waar een speciaal kerstwinkeltje zit.

1854 (Groot)1855 (Groot)1856 (Groot)1857 (Groot)

Een hoop ornamentjes rijker en veel dollars armer vervolgen we onze weg naar Main Street USA, waar we een plekje zoeken en neerploffen tussen de andere mensen die zitten te wachten op de projectieshow. Het is nog ongeveer een uur wachten, maar dat blijkt helemaal de moeite waard! Ondanks het feit dat het kasteel hier zo klein is, weten ze een prima show neer te zetten in Halloweenstijl, met een paar verrassende effecten, zoals (spoiler:) Zero - de hond van Nightmare Before Christmas - die door de lucht zweeft!

1858 (Groot)1859 (Groot)1860 (Groot)1861 (Groot)1862 (Groot)

Als het avondspektakel voorbij is, besluiten we de meute richting de uitgang te volgen en terug te gaan naar ons hotel. Het park is eigenlijk nog twee uur lang open en het wordt nu aanzienlijk rustiger, maar onze voetjes zijn er klaar mee voor vandaag, en morgen hebben we ook al een lange dag voor de boeg, met de Oogie Boogie Bash. We gunnen ze dus maar even wat rust en laden ons op onze hotelkamer op voor de eerste Halloweendag.

1863 (Groot)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Judith:
    23 september 2021
    Een superleuke dag weer man. En altijd mensen, ik verbaas me daar altijd weer over dat er zoveel drukte is.
    Die kerstwinkeltjes daar wordt je toch hebberig van, want alles is leuk om mee te nemen 😂😂. Je moet je beheersen om niet te gaan graaien hahahaha.
    Benieuwd naar morgen, nog nooit gehoord van oogie boogie dinges. Doeiiiiiii
  2. Martin M:
    23 september 2021
    Haha echt he! Het is dat de kofferruimte beperkt is 😜
  3. Gerrit:
    23 september 2021
    Doen jullie nog wel wat anders dan schrijven en parken bezoeken? Wat genieten jullie. Xx
  4. Martin M:
    23 september 2021
    Ja het is hier heerlijk! Nog een paar daagjes voor de parken, en dan de grote campertour!
  5. BenAnt:
    23 september 2021
    Hahaha, wat was het weer een interessante dag ! Wij hoeven er niet meer naartoe , alles al gezien en beleefd door jullie "pen" en ogen ! Geweldig , dank jullie wel .
    Ben wel erg nieuwsgierig of jullie een "stappenteller" hebben ? Hoeveel stappen jullie gezet hebben na zo'n dag "pretpark"! Kijken uit naar morgen , knuffels van Ben en mij 😘😘🙋👍👏👱🇪🇦
  6. Martin M:
    23 september 2021
    Ergens tussen de 20.000 en 25.000 stappen, dus dat gaaf wel goed 😁 Vandaag maar even onze dichte schoenen aan. Misschien vinden de voetjes dat fijner 🙈
  7. BenAnt:
    23 september 2021
    Tuurluk vinden de voetjes dat fijner met zoveel stappen , lekker overal steun ! TOPPERS ZIJN JULLIE ! 👍👋
  8. Woutje:
    24 september 2021
    Pffff zo jaloers. Zeker die spiderman attractie. En de rest natuurlijk ook hahaha. Genieten daar.