Dag 17 - Disneyland California

22 september 2021 - Anaheim, California, Verenigde Staten

Aangezien het al bijna 3 uur was voordat we gingen slapen, waren we overeengekomen om de wekker vandaag niet op 7 uur, maar op 07:30 te zetten. Desalniettemin waren duo Stuiter en Zin In om 06:30 al wakker! Belachelijk, maar wat doe je eraan?

Nou, dan hebben we in ieder geval even tijd om rustig wat spulletjes uit te pakken en er een Herbalife bestelling uit te gooien. Ze hebben in Amerika namelijk allemaal andere smaken, en dat willen we natuurlijk proeven!

Rond kwart over acht gaan we ontbijten, al stelt het ontbijt hier weinig voor: geroosterde broodjes en jam. Nou ja, in het park hebben ze vast wel meer keus!

Enthousiast lopen we het hotel uit, linksaf, en we volgen de meute. De parken liggen hier op loopafstand, dus dat is ideaal!

1701 (Groot)1702 (Groot)

Het is ongeveer 9 uur als we aankomen en het is meteen al lekker druk. Eigenlijk kan ik beter zeggen: het VOELT druk, want ondanks dat er veel mensen zijn en het haast niet te doen is om een reservering voor het eten te maken, valt de wachttijd bij de attracties relatief mee, en dat blijft de hele dag zo. We hoeven nergens echt langer dan een halfuur te wachten.

Wat ook meteen opvalt, is alle Halloweendecoratie. Voor de pretparken is het Halloweenseizoen al begonnen, en dat is te merken ook! Hoewel het 'echte' Halloweenevenement in Disney's California Adventure plaatsvindt, wordt er ook in het Disneyland Park stilgestaan bij de viering, en dat vind je in heel veel dingen terug.

1703 (Groot)1704 (Groot)1705 (Groot)1706 (Groot)1707 (Groot)

We besluiten te beginnen met de Haunted Mansion, want zoals gezegd is de Halloweenperiode al begonnen, en dat betekent dat ze deze attractie helemaal hebben omgebouwd naar een Nightmare Before Christmas-thema! Het blijkt niet zomaar een sausje over de normale attractie heen te zijn, maar de hele beleving is compleet anders. Wat een werk gaat hierin zitten, en wat is het goed gelukt!

1708 (Groot)1709 (Groot)1710 (Groot)1711 (Groot)1712 (Groot)1713 (Groot)

Zodra we uit de attractie komen, zien we dat bij Splash Mountain maar 5 minuten wachttijd staat, dus die pakken we ook maar even mee! Waarschijnlijk een van de laatste keren dat we hem in de huidige vorm kunnen doen, want omdat de film waarop hij gebaseerd is verwijzingen heeft naar het Amerikaanse slavernijverleden, heeft Disney besloten de attractie helemaal om te bouwen naar een Princess and the Frog-thema. Immers, waarom onderwijzen over de daadwerkelijke geschiedenis als je ook net kunt doen alsof het nooit gebeurd is?

1714 (Groot)1715 (Groot)

O ja, een van die dingen waar je hier wel gestoord van wordt, is dat je constant mondkapjes op moet in de attracties en in binnenruimtes. Het hele park is ziek druk, de wachtrijen zigzaggen op nog geen halve meter van elkaar en daar hoeven geen mondkapjes op, en zodra je dan een winkeltje binnenloopt waarbij je veel meer afstand hebt, moet ineens zo'n lapje voor je giechel. Daarnaast gebruikt iedereen toch de hele dag hetzelfde mondkapje en hangen ze die gewoon onder hun kin wanneer het niet hoeft, of doen hem constant terug in hun zak. Wat een onzinnige poppenkast, zeg. Schaf die dingen lekker af.

Anyway, zeiknat komen we uit de boomstammetjes. Wat een water hapt dit ding! Veel meer dan zijn broertje in Orlando.

Nu we toch in de buurt zijn, kijken we nog even in de Winnie de Poeh-attractie en vereren we ook de piraten in de Cariben nog even met een bezoekje. De opzet van de attractie is hier precies andersom dan in Parijs, maar toch ook goed gelukt! Je merkt wel dat de versie in Orlando iets meer moderne snufjes heeft, maar dat doet niets af aan de sfeer die de attractie omringt.

1716 (Groot)1717 (Groot)1718 (Groot)1719 (Groot)1720 (Groot)

Hé, ho, captain Jack!

De rest van de ochtend kijken we lekker rond in de winkeltjes en voordat we er erg in hebben, is het al tijd om te lunchen. Het is zo druk in het park dat een tafelserviceplekje geen optie meer is, dus we proberen het 'nieuwe' mobile ordering-systeem uit. In de Disneyland app bestellen we in de buurt wat chicken tenders en een corn dog (een hotdog op een stokje met brood eromheen en dan veel te vet gefrituurd) en we gaan op een terrasje zitten. Wanneer de bestelling klaar is, worden we opgepiept en kunnen we het afhalen. Ideaal systeem!

Als alles op is, zetten we onze reis voort naar de Indiana Jones Adventure, een darkride waarbij je in jeeps de Verboden Tempel betreedt. Het ritsysteem is hetzelfde als dat van Dinosaur in Animal Kingdom, maar het verhaal en de ervaring zijn compleet anders. Indrukwekkende scènes met vuur maken deze attractie tot één groot spektakel!

Direct om de hoek ligt de Jungle Cruise, dus dat wordt de volgende halte. Begeleid door een schipper vol woordgrappen varen we in een bootje door de jungle, langs allerlei wilde dieren. Nou ja, in animatronic-vorm. Een heerlijke klassieker die je gewoon niet mag overslaan.

1721 (Groot)1722 (Groot)1723 (Groot)

De rest van de middag spenderen we met lekker rondlopen, foto's maken van de characters, een beetje eten en drinken en af en toe een attractie doen, waarvan we de meeste ook wel kennen uit Parijs of Orlando.

1724 (Groot)1725 (Groot)1726 (Groot)1727 (Groot)1728 (Groot)1729 (Groot)

De Matterhorn Bobsleds zijn echter nieuw voor ons, want deze vind je alleen maar hier. Je zit achter elkaar in deze karretjes en het is, zoals de naam al doet vermoeden, een bobsleebaan. Je gaat een berg in, waar een yeti losbreekt (goh, waar kennen we dat van?) en na een lekker lompe rit, kom je uiteindelijk veilig weer bij het uitstapstation.

1730 (Groot)

Ook de Alice in Wonderland-ride kenden wij nog niet. Uiteindelijk is hij een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van Winnie de Poeh: in een karretje (deze keer in de vorm van een rups) ga je langs scènes uit de tekenfilm. Op zich heel vermakelijk, zeker omdat de wachttijd maar een kwartiertje is.

Bij de Storybook Boats ertegenover is het ook een kwartiertje wachten, dus ook die moeten we natuurlijk even proberen. Qua setting is het een beetje vergelijkbaar met zijn soortgenoot in Parijs, alleen wordt hier elk bootje bestuurd door een schipper die dan vertelt welke verhaaltjes je ziet. Wat ons betreft kost dat veel te veel personeel voor zo'n soort attractie. Dat ceo Bob Chapek daar nog niet op bespaard heeft... ;-)

1731 (Groot)1732 (Groot)

Dan is het ineens al tegen zessen en worden we opgeroepen om te boarden voor Rise of the Resistance, een van de nieuwe attracties in het gebied Star Wars - Galaxy's Edge. Deze attractie is alleen toegankelijk als je een virtuele wachtrij joint en dat kan of om 7 uur 's morgens, of om 12 uur 's middags. Vanmiddag hadden we mazzel, want om 12.00 boekten we meteen een plaatsje en we kregen boardinggroep 300 aangewezen, die dus nu aan de beurt is. Mooi, dan hoeven we morgen niet om 6 uur uit bed om hier om 7 uur al te zijn!

De hele dag waren we nog niet in Galaxy's Edge geweest, en de Disney Imagineers hebben het gebied heel mooi afgezonderd van de rest van het park weggestopt. Nergens vanuit het park zie je eigenlijk waar het Star Wars-gedeelte ligt. Wanneer je het juiste pad volgt, kom je er ineens terecht en 'indrukwekkend' is het enige woord dat in me opkomt om het te omschrijven. Je komt echt in een andere wereld terecht. Je merkt ook duidelijk dat dit gedeelte heel wijds is opgezet en het voelt meteen aan alsof hier ruimte genoeg is om nog veel verder uit te breiden.

1733 (Groot)1734 (Groot)1735 (Groot)

Over Rise of the Resistance zelf zal ik niet te veel verklappen, maar als je helemaal geen spoilers wil, skip dan even deze alinea en de foto's die hierna komen. Deze attractie is net als de rest van het themagebied ronduit indrukwekkend te noemen. Vanaf het moment dat je de wachtrij betreedt, voel je de spanning opbouwen. Jij bent een nieuwe rekruut van de Resistance en je wordt gesnapt! Ineens sta je in een zaal vol stormtroopers die hun geweren op je gericht houden. De manier waarop de castmembers acteren is fenomenaal. Ze wijzen je aan waar je naartoe moet voor het verhoor en je voelt je echt even opgesloten... Tot de rest van het verzet je komt bevrijden! Via een voertuig dat vergelijkbaar is met die van Ratatouille in Parijs probeer je te ontsnappen. Of dat lukt, gaan we natuurlijk niet verklappen ;-)

1736 (Groot)1737 (Groot)1738 (Groot)1739 (Groot)

Na deze bijzondere ervaring is het tijd om de maagjes even te vullen en dat doen we met een speciale wrap en twee nog specialere drankjes. Een ervan is erg zuur en de andere erg zoet. Tamara vindt geen van beiden erg lekker, maar de wrap gaat er bij ons beiden goed in.

1740 (Groot)

We beginnen inmiddels onze voeten en benen wel te voelen en de vermoeidheid door de korte nacht slaap begint ook op te spelen. We besluiten de andere Star Wars-attractie (Millennium Falcon - Smugglers Run) nog even te doen en dan af te taaien. Nou ja, ik ga hem nog even doen, want Tamara is niet zo weg van simulatie-attracties, dus die slaat deze over. Voordeel daarbij is wel dat ik de Single Riders-rij kan pakken, waardoor ik meteen aan de beurt ben. In deze attractie krijg je een rol toegewezen (piloot, engineer of gunner) en moet je tijdens de rit een aantal handelingen uitvoeren. Als je als team goed samenwerkt en doet wat je wordt opgedragen, kun je daarmee punten verdienen en het einde bepalen van de rit (ofwel je toestel stort neer, of je weet het avontuur te overleven). Als engineer deed ik natuurlijk keihard mijn best om alle knopjes op tijd in te drukken, en jawel hoor, dat heeft zijn vruchten afgeworpen! Door onze uitstekende samenwerking hebben we het toestel veilig aan de grond weten te krijgen!

Uitgeput van deze ruimtereis gaan we via de nodige winkeltjes terug naar de uitgang. Ik zal niet te veel in detail treden, maar op dit moment zijn we terug op de hotelkamer en zijn we enkele t-shirts, kerstornamentjes en nog een paar souvernirs rijker. Niet dat me dat verbaast, want we weten van tevoren natuurlijk dat het zo gaat bij ons ;-) Morgen staat er weer een nieuwe Disneydag op de planning, dus voor nu zoeken we onze bedjes op. Tot morgen!

1741 (Groot)1742 (Groot)

1. Henk van den Bos:
    22 september 2021
    Yeaahhhh Disney. Wij zouden vorig/dit jaar ook gaan maar het is toch anders gelopen. Maar we gaan er vast wel eens naar toe. Geniet ervan een vergeet geen dole whipe te eten hé 👋
  2. Martin M:
    22 september 2021
    Haha die zit er al in! 😁
  3. Carla:
    22 september 2021
    Hahaha tegen de tijd dat jullie terug komen van vakantie zijn jullie hard aan vakantie toe 🤣
    Wat een onderneming !
    Super hoor 😘
  4. Woutje:
    22 september 2021
    Jaaaaah eindelijk Disney. Ik was dat Curaçao wel zat hahahah. Heel veel plezier.
  5. Peter en Elize:
    22 september 2021
    My god! Als we dit lezen lijkt het net alsof jullie al een week in Disney zijn! Wat hebben jullie veel gedaan vandaag! 😁😁
  6. Judith:
    22 september 2021
    Wat een leuke dag weer. Als je bij Disney bent en je loopt het park binnen voel je je weer even helemaal kind. Het liefst zou je naar de attracties toerennen 🤣🤣🤣. Maar wat kun je kapotmoe zijn na zo’n dag lopen in het park en dan is een bed toch zooooo lekker. Welterusten Mickey en Minnie op naar een wederom een vet leuke dag. 😘
  7. BenAnt:
    22 september 2021
    Poeh , wat een enerverende dag , moet gelijk een siësta houden als ik dit gelezen heb ! Wat een geweldige energie hebben jullie en zooooveeel op de eerste dag ! Geen last van een jetlag zo te lezen. Ben alweer benieuwd naar het volgendecverslag , maar zal toch tot morgen moeten wachten . Beetje afgezaagd maar.......blijf vooral genieten en memory's maken (voor later!!)
    Knuffel👍👋😘😘
  8. Els Bliek:
    22 september 2021
    Heerlijk verhaal iedere dag!
    Disney is ook echt een speciale ervaring! Toch heel wat anders dan hier naar de bioscoop te gaan.
    Dus ik geniet met jullie mee. Soms ben ik er ook geweest, soms niet - maar ieder verslag is een stukje herinnering. Dank!!
  9. Lida Leenen:
    22 september 2021
    Geweldig! Ook mijn complimenten aan de schrijver!
  10. Martin M:
    Dank je wel! 😀