Dag 11 - Offroad Jeeptour Noord- en West-Curacao

16 september 2021 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag zijn we weer vroeg op, want op de planning staat een offroad jeeptour langs het noorden en westen van het eiland. Nadat we zoals iedere ochtend de reacties op onze verslagen hebben bijgelezen, ontbijten we bij Ginger en daarna lopen we naar de receptie van ons hotel, waar we om 08:30 opgepikt zouden worden. Wanneer we om 08:30 nog geen jeep zien, bellen we even met de activiteitenmaatschappij en het blijkt dat we een blokje verder moeten zijn. Geen probleem, dan lopen we daar even heen! Daar blijkt onze jeep inderdaad te staan, samen met een groep van 10 andere tourgenoten en onze gids Howard. In de snelheid vergeet ik nog een foto van de jeep te maken, maar ik plak er gewoon even eentje in die later op de dag is gemaakt. Niet verder vertellen, hè?

1101

Dat is hem dus, onze jeep voor vandaag! Howard blijkt al meteen iemand die in is voor een hoop gezelligheid en grappen, dus dat wordt een leuke dag! We vertrekken met het intromuziekje van de Muppet Show op de achtergrond en hij vertelt al meteen een aantal interessante dingen. Zo blijkt de Julianabrug waar we overheen rijden 55 meter hoog te zijn vanaf het wateroppervlak en deze brug geeft de schepen toegang tot de haven van Curacao, die tot de 7 grootste natuurlijke havens ter wereld behoort. Vroeger werd deze haven door de WIC intensief gebruikt voor onder andere slavenhandel.

1102

Een stukje verderop komen we langs het nieuwe ziekenhuis van het eiland. Dit ziekenhuis is pas 3 jaar oud en sinds ze dit ziekenhuis hebben, kunnen ze op Curacao ook hersen- en hartoperaties uitvoeren. Voorheen moesten patiënten daarvoor helemaal naar Venezuela of de VS worden gebracht.

1103

Wat trouwens ook goed is om te weten, is dat er op Curacao flitspalen staan en dat die technisch gezien werken, maar juridisch gezien niet gebruikt mogen worden. Er is hier nog een wet uit 1960 die zegt dat een politiebeambte een overtreding moet hebben gezien en zelf de bon moet uitschrijven, anders is een bekeuring niet rechtsgeldig. De rechter heeft dus bepaald dat die flitspalen niet gebruikt mogen worden. Lekker, man!

Iets wat je hier trouwens ook overal langs de weg ziet, zijn dit soort loterijhuisjes. Er is op Curacao veel armoede, en loterijen zijn erg populair. De mensen hopen dat ze een keer geluk hebben en dat de loterij hun leven kan veranderen.

1104

Als we in de buurt van Hato Airport komen, gaan we offroad. Hato was vroeger een plantage en de plaatsen in het gebied worden er nog altijd naar vernoemd. Zo heb je hier de grotten van Hato (waar we op dag 5 zijn geweest) en heet het vliegveld dus ook Hato Airport. Mocht je het verslag van dag 5 nog niet gelezen hebben: bovenaan de pagina, of rechts (afhankelijk van op wat voor device je leest) kun je klikken op "alle verhalen" om de oude verslagen terug te kunnen lezen.

Op het stuk waar we nu rijden, zie je een duidelijke dorre vlakte, waar ooit koraal is geweest toen het eiland nog onder water lag.

1105

Wij gaan ook een grot bezoeken, maar dan eentje waar je zonder jeep niet komt. Deze is dus niet bekend onder de toeristen. Onderweg ernaartoe maakt Howard ineens een stop naast een grote struik. Hieraan groeien mooie rode besjes en dit is een speciaal fruit dat maar één week per jaar rijp is, en dit is net die week. Dat moeten we dus even proeven!

1106

Het zijn lekkere, frisse besjes en ze smaken een beetje naar een kruising tussen appel en perzik.

Als iedereen geproefd heeft, vervolgen we onze weg en even later stoppen we bij een grot. Voordat we naar binnen gaan, voert onze gids nog even de kleine leguaantjes die hier lopen, die er al zo aan gewend zijn dat ze zelf naar hem toe komen.

1107

Na dit schouwspel is het tijd om de grot te betreden. In een eerder verslag vertelden we al over de slavenopstanden die er op dit eiland zijn geweest. Ook bij plantage Hato kwamen de slaven in opstand en toen ze vluchtten, gingen ze deze grot in. Om niet ontdekt te worden, kookten ze ook in deze grot, want in de buitenlucht zou de rook zichtbaar zijn. Daarom zie je in deze grot op sommige punten ook een soort gaten in het plafond die pikzwart zijn. Het is heel indrukwekkend om dit verhaal te horen terwijl je hierbinnen loopt.

Als je goed kijkt, zie je hieronder op de tweede foto trouwens de kleine vleermuisjes op hun kop aan de stalagtieten hangen. We komen niet te dichtbij, want we willen ze niet opschrikken.

1108 (Groot)1109 (Groot)1110 (Groot)

Eenmaal uit de grot, vervolgen we onze weg. We komen langs een soort van kleine verzameling huisjes van mensen die hier volledig afgezonderd van de buitenwereld leven. Ze hebben hier geen elektriciteit en wateraansluiting (wel een opvangbak voor regenwater en een generator voor noodgevallen) en zijn eigenlijk helemaal zelfvoorzienend. Langs deze huisjes loopt een offroad-pad naar boven, en die nemen we natuurlijk!

1111 (Groot)1112 (Groot)1113 (Groot)

Na nog een klein stukje door de wildernis komen we weer in de bewoonde wereld, en niet veel later maken we onze volgende stop: Landhuis Savonet, wat tegenwoordig een museum is. Ook dit was een plantage waar vroeger slaven hebben gewerkt en door de verhalen van Howard komt alles nog veel meer tot leven dan wanneer je zo'n museum zonder gids zou bezoeken. Hij vertelt dat hij zelf een mengeling van zowel zwart als wit bloed heeft (zwarte vader, witte moeder) en dat hij dus veel van de geschiedenis heeft meegekregen. Voor hem blijft het ook nog altijd bijzonder om hier te lopen.

Er zijn op dit landgoed nog een paar oude slavenhuisjes bewaard gebleven en die zijn van steen, wat iets uitzonderlijks was. Dit kwam doordat de plantage-eigenaar ook na de afschaffing van de slavernij graag zijn voormalige slaven voor zich liet werken. Hij bood ze bij hun werk daarom stenen huizen aan, net zoals wij tegenwoordig soms een auto of laptop van de zaak krijgen, als arbeidsvoorwaarde om het aantrekkelijk te maken om voor hem te blijven werken.

1114 (Groot)1115 (Groot)1116 (Groot)1117 (Groot)1118 (Groot)

Op de laatste foto zie je de slavenbel. Die werd geluid als er iets belangrijks was en als alle slaven daarvoor moesten terugkomen. Wanneer de bel wordt geluid, weerklinkt deze in de wijde omtrek.

Na de indrukwekkende vertelling is het tijd voor de lunch. Howard heeft broodjes en salades meegenomen en nadat we allemaal hebben nagepraat en weer verzadigd zijn, gaat de tour verder.

1119

Het duurt niet lang, of we draaien weer van de normale weg af om door ruig terrein richting een Boca te rijden. Dit zijn een soort uitmondingen die door de zee weggesleten zijn, alsof er een scheur in de grond zit. Als je daarin staat, kun je aan weerszijden het koraalsteen ook zien, terwijl de golven verderop tegen de kant kletteren.

11201121

Hier maakt Howard nog even een hele bijzondere panoramafoto van ons, waarbij we op twee plaatsen tegelijk zijn! Hoe dat kan? It's magic! ;-) Tip: op een groot scherm zie je het nog beter!

1122 (Groot)

Als we uitgegoocheld zijn, rijden we over de vlakten terug naar het bewoonde gebied, en door naar de Grote Knip, een van de bekendere stranden hier in de buurt. Het water is er heerlijk om even lekker af te koelen, al valt hier voor de snorkelaars niet veel te zien. Wel is hier een rots waar soms mensen vanaf springen, om vervolgens met een grote plons in de zee te belanden (zie foto 3 hieronder).

11231124 (Groot)1125

Na de Grote Knip rijden we ook nog even door naar Playa Lagun, een wat kleiner strandje waar je mooier kunt snorkelen. Je vindt hier onder water mooi koraal, en dat trekt natuurlijk vissen aan. We zien hier een aantal vissen die we nog niet eerder gezien hebben, waaronder een paar pijlstaartinktvissen (foto 2)!

112611271128

Na Playa Lagun zit de tour erop. Het is inmiddels 16:00 en we worden netjes weer bij het hotel afgeleverd. We nemen afscheid van de rest van de groep en spoelen het zoute zeewater er nog even af in het zwembad. Vervolgens kleden we ons om voor de avond en gaan we met onze Kia di Curacao naar Fort Nassau, een fort dat hier boven op een berg ligt en waar tegenwoordig een restaurant in gehuisvest is. Dat restaurant is niet goedkoop, maar alles wat we krijgen, smaakt werkelijk heerlijk. Ook hebben we vanaf hier een schitterend uitzicht en kunnen we zowaar dan eindelijk een echte zonsondergang aanschouwen. Die gaat hier trouwens heel snel. Binnen een paar minuten gaat de zon vanaf hoog aan de hemel naar achter de horizon, heel bizar!

1129 (Groot)1130 (Groot)1131 (Groot)

1132 (Groot)1133 (Groot)1134 (Groot)1135 (Groot)

1136 (Groot)1137 (Groot)1138 (Groot)1139 (Groot)

Met een voldaan gevoel rijden we terug naar ons hotel. Wat hebben we weer een schitterende dag meegemaakt!

Morgen gaan we weer iets doen wat we nog nooit eerder gedaan hebben: varen met jetski's! We maken het dus wederom niet te laat, want morgen vroeg weer op! Slaap lekker!

1. Judith:
    16 september 2021
    Wat een superleuke dag hebben jullie weer gehad en weer veel te weten gekomen over Curaçao. Zeker een aanrader om te doen. En die carpaccio 🤤 zoooo lekker. Welterusten. Ik moet nog ff een half uurtje volhouden en dan ook lekker naar bed. Doeiiiiii
  2. Peter en Elize:
    16 september 2021
    Goedemorgen lieverds! Wat heerlijk wakker worden weer zo met de mooie verhalen!! Jullie zijn al bijna eiland-kenners! 😘😘
  3. Henk van den Bos:
    16 september 2021
    Wat een volle agenda op jullie vakantie zeg. Tof. Als ik wakker wordt is het meteen lezen. Heerlijk. Geniet verder dan genieten wij mee.
  4. Martin M:
    16 september 2021
    Echt he! Eerst dachten we: kunnen we ons wel 2 weken vermaken op zo'n eiland? En nu komen we dagen tekort 🤣
  5. Renata Forlingieri:
    16 september 2021
    Leuk om iedere dag bij mijn ontbijt jullie leuke verhalen te lezen.😀
  6. BenAnt:
    16 september 2021
    Geweldig weer , dank je wel voor de mooie foto's en stukje geschiedenis . Heel leerzaam. Knuffel 🙋‍♀️🙋‍♂️💋💋
  7. Ruud Meyer:
    16 september 2021
    Goed he die wetgeving op Curaçao ….geflitst en niets aan de hand, lekker man….
    Vanaf het restaurant kun je ook de marinehaven zien volgens mij, ik was daar gisteren al geweest samen met google.
    Met Martin op vakantie dan verveel je je geen dag, een pretpark bezoeken? Loop maar met Martin mee dan zie je alles…. Zijn er leuke deals? Hij mist er niet 1…. Regeren is vooruitzien.
    We zeiden vroeger al…het is een bijzonder kind, en dat is het.
    Hij heeft zoveel kwaliteiten en wat doet ie…. Hij speelt met treintjes, ook daar zag hij een goede deal….lol.
    Geniet van het leven….het duurt maar even.
    Morgen jetskieen dat belooft wat…. Denk aan je lessen in Oostenrijk Martin…. Hande auf dehn knieën.
  8. Martin M:
    16 september 2021
    Haha ik denk dat dat hier niet werkt hoor pa 🤣🙈
  9. Shannon:
    16 september 2021
    Ik heb weer lekker bijgelegen (moest even drie dagen inhalen), maar wat gaaf dat jullie zoveel dingen ondernemen! Dit wordt een reis om nooit te vergeten. En oef, ik ben destijds in dat oude ziekenhuis geweest (mijn huisgenootje deed daar een jaar lang coschappen), heel oud katholiek gebouw… Fijn dat ze een nieuw ziekenhuis hebben! En die loterij standjes naast de weg herinner ik me inderdaad ook nog. Mooie verslagen en foto’s weer, geniet ervan daar schatties en voorzichtig met die jetski’s hoor!
  10. Martin M:
    16 september 2021
    Oh echt, wat leuk! Het nieuwe gebouw ligt daar direct naast. Het oude ziekenhuis staat er ook nog gewoon, alleen er wordt niks meer mee gedaan, zoals bij zoveel gebouwen hier 🤣