Dag 10 - Mambo Beach en Food & Walk Tour

15 september 2021 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag hebben we weer een relatief rustig dagje op de planning. Na het ontbijt rijden we richting Mambo Beach, een strand waar we nog niet eerder zijn geweest. Vanmiddag hebben we een wandeltour op de planning, dus dit leek ons wel een mooie plek om de eerste uurtjes van de dag rustig door te brengen. Op het eerste gezicht stelt het strand niet heel veel bijzonders voor. Niets te klagen hoor, want er staan ligbedjes en parasolletjes en je wordt op het strand bediend, dus dat is allemaal prima, maar een stukje in de zee zien we rotsen, alsof er zeg maar een stukje strand is afgezet tot waar je mag zwemmen.

Niets blijkt echter minder waar, want wanneer we in gesprek raken met het koppel dat naast ons ligt, horen we dat er openingen in die rotsen zijn waar je doorheen kunt, en wanneer we onze snorkels pakken en op verkenning uitgaan, ligt er achter die rotsen een koraal dat dit direct het mooiste snorkelstrand maakt waar we tot nu toe zijn geweest! Onze "buurtjes" hebben iets eerder vanmorgen zelfs een paar dolfijnen gezien, maar helaas zijn die alweer weg. Toch hebben we hier prachtige vissen gezien en mooie foto's kunnen maken.

10011002100310041005

De foto's doen eigenlijk geen recht aan hoe mooi het er in het echt uitziet.

Na nog een keer snorkelen en lekker uitrusten op de bedjes, is het rond 13:00 tijd om terug naar ons hotel gaan. Vanmiddag hebben we namelijk een Walk & Food Tour op de planning, waarbij we door Otrobanda langs de muurschilderingen lopen en onderweg op 3 plekken stoppen om bij de plaatselijke bevolking te gaan eten. Deze mensen koken hun gerechten speciaal voor ons en deze tour, die maar eens per week is, is voor hen zelfs een belangrijke bron van inkomsten.

Samen met nog 6 anderen starten we onder de vlag van Curacao op het Brionplein in Otrobanda en we lopen al snel de woonwijk in. Onze gids, die ook Tamara heet, vertelt ons over de lokale projecten die hier zijn gestart om arm en rijk dichter bij elkaar te brengen. Zo wordt er jaarlijks de Kaya Kaya georganiseerd, een soort straatfeest waarbij iedereen helpt om de straat schoner en mooier te maken, en waarbij wordt afgesloten met muziek en lekker eten en drinken. Dat heeft de kloof tussen arm en rijk hier een stuk minder gemaakt, want in dezelfde straten zie je hele grote huizen, maar ook hele kleintjes.

De muurschilderingen zijn hier ware kunstwerken en ook die worden soms met de Kaya Kaya gemaakt. We krijgen er een hoop te zien en na ongeveer een halfuurtje belanden we bij onze eerste stop. Daar krijgen we twee dingen te proeven. Als eerste een stoofpotje met onder andere banaan en (jawel...) varkensstaart, met een bolletje witte mais. Vervolgens worden we nog getrakteerd op een soort zoutige gehaktballetjes en kleine pannenkoekjes van pompoen. Beide gerechtjes zijn erg smaakvol, ook al keek iedereen wel even vreemd toen de varkensstaart werd genoemd.

100610071008 (Groot)1009 (Groot)1010 (Groot)1011 (Groot)

10121013 (Groot)1014 (Groot)1015

Tijd voor het volgende deel van de tour. Onze gids legt uit dat huizen hier vaak zijn gemaakt van een soort koraalsteen dat heel makkelijk afbreekt en broos wordt. Daarom moeten huizen hier gemiddeld elke 2 jaar geplamuurd en elke 6 jaar geverfd worden. Soms ook werden huizen gewoon gemaakt met het materiaal dat toevallig voorhanden was, zoals dit blikken huis:

1016 (Groot)

We lopen verder door een aantal straatjes en bewonderen nog meer van de plaatselijke kunstwerken. Even wordt Tamara nog afgeleid door een jong poesje, maar we moeten door! Al snel komen we bij de tweede stop van de middag, waar we de plaatselijke Curacaolikeur met tamarindesmaak te proeven krijgen, samen met een stukje watermeloen en een pinda-ijsje, allemaal weer erg lekker! We krijgen ook de tamarinde (een soort peulvrucht) zo te proeven. Het is een fruitsoort en is erg zuur als je het zo proeft, maar in de likeur is het juist heel verfrissend.

10171018 (Groot)1019 (Groot)1020 (Groot)1021

102210231024 (Groot)1025 (Groot)1026

Na de mevrouw dit ons dit heeft voorgeschoteld bedankt te hebben, vervolgen we onze tour voor het laatste stukje. Het is overigens bloedverziekend heet hier, maar de zonnebrandcrème met factor 50 die we hier gehaald hebben, doet goed zijn werk. Vooralsnog zijn we lekker bijgebruind, maar niet verbrand en dat is natuurlijk prima!

Goed, verder langs het laatste deel van de kunstwerken voordat we eindigen bij Maria, die ons een lekkernij aanbiedt die eigenlijk van Aruba afkomstig is: een soort zoete taart met allerlei kleuren drilpudding erdoor. Ze noemen het vertaald ook wel "gebroken glas" vanwege de vele regenboogkleuren die erin zitten.

1027 (Groot)1028 (Groot)1029 (Groot)1030 (Groot)1031

Na nog een klein stukje terug naar de vlag gelopen te hebben, is de tour beëindigd. Wij vonden het heel geslaagd. Het was leuk om weer wat meer geschiedenis over deze plek te horen en om de plaatselijke keuken eens echt te proeven. De muurschilderingen waren prachtig en onze gids vertelde alles erg enthousiast. Deze tour zouden we zeker aanraden als je hier eens bent.

Met een kleine 10.000 stappen op de teller gaan we terug naar ons hotel. Onderweg maken we nog even een foto bij de hangslot-harten en duiken we een souvernirwinkeltje in, en rond 18:30 zijn we terug op de kamer. Omdat onze maagjes nog een beetje gevuld zijn van de tour, besluiten we vandaag laat te dineren. We boeken een tafeltje bij "Bijblauw" om 20:00 en koelen eerst nog even lekker af in ons zwembad. Rond 19:30 kleden we ons om en lopen we richting het restaurant. Dat is wel fijn aan Pietermaai: veel dingen zijn hier op loopafstand te doen.

Bijblauw heeft lekker eten en een chique entourage. Het ligt op een mooie locatie aan zee en het personeel is vriendelijk en netjes. De porties zijn hier niet heel groot, maar voor nu is dat prima, want we hadden toch al min of meer de hele middag steeds een beetje gegeten. Als hoofdgerecht gaan we beiden voor de bavette en in alle bescheidenheid durf ik wel te zeggen dat hij lekker is, maar dat hij het niet haalt bij onze eigen gerookte versie. Je proeft toch wel duidelijk verschil tussen iets dat een paar uurtjes langzaam heeft liggen smoken en iets dat even snel is afgebakken.

1032 (Groot)1033

Rond 21:30 zijn we uitgegeten en gaan we terug naar onze kamer. Hoe vreemd het ook klinkt, voor ons doen is dat hier redelijk laat, want we leven hier toch een stuk vroeger dan thuis. Morgen moeten we ook weer iets vroeger op, want dan staat er een jeeptour op de planning. Ik ben benieuwd wat we dan weer allemaal voor nieuws gaan zien!

1. Peter en Elize:
    15 september 2021
    Bavette! Heerlijk stukje vlees! Maar eh, de volgende keer dat wij dat weer bij jullie komen eten, serveer je het dan ook zo schattig met die kringeltjes en andere extraatjes? Hahaha!
    Veel plezier met de jeeptocht morgen ! 😘
  2. BenAnt:
    15 september 2021
    Ooh het ziet er allemaal weer prachtig en lekker uit ! Maar.....voor muurschilderingen en een regenboogtrap had je niet zo ver hoeven te reizen....ook hier hebben we meer dan 60 prachtige muurschilderingen en een regenboogtrap met 100 treden .
    Maar helaas niet van die prachtige riffen . Blijf lekker genieten samen en...de foto's met jullie erop worden idd al wat donkerder . Knuffel van Ben & mij .💋💋👊👋en Lotje🐕🐾
  3. Ruud Meyer:
    15 september 2021
    Wat leuk weer, wel veel sloophuizen die ze beschilderd hebben maar prachtig, ook die spreuken … time to change, zo toepasselijk. Waren de hapjes lekker bij de Lokals? En mocht je die afrekenen of zat dat bij de tour in?
    Nog een paar dagen en dan gaan we naar Amerika…… eerst nog langs de Meneer van het vliegveld.
    Heb er nu al zin in… vooral met die Camper weg lijkt me heerlijk.
    Tot morgen….
  4. Denise:
    15 september 2021
    Super leuk!! En dat koraalrif, schitterend!!🤩